23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Brugte biler ikke billigere med nye afgifter

De brugte biler, med undtagelse af de dyreste, vil holde priserne ved en afgiftssænkning, vurderer Henrik Thomsen fra Bilernes By i Silkeborg.

PRISSÆTNING Der er udsigt til billigere biler - bare spørg på Christiansborg. Men ikke i alle dele af bilbranchen tror man på det. I brugtvognsverdenen vil alt være, som vi kender det; priserne på brugte biler vil være som nu, vurderer Henrik Thomsen, Silkeborg Bilernes By.

- Gennem de seneste par års justeringer af registreringsafgiften, har vi ganske vidst oplevet et umiddelbart prisfald på helt nye og i bedste fald også på næsten nye biler. Men efter ganske kort tid er priserne på nye biler igen krøbet op til vant leje - og brugtpriserne indretter sig som altid efter markedskræfterne. De nye biler kan få en ny modelbetegnelse eller lidt ændret udstyrspakke - måske importører og forhandlere også henter en større fortjeneste efter år med mindre avancer. Men overordnet set har vi ikke oplevet nogen vedvarende prisreduktion efter disse afgiftsreguleringer.

- Årsagen til den øgede efterspørgsel efter mellemklassebiler, som vi oplever i øjeblikket, skyldes alene, at vi har haft mikrobilerne på markedet i en årrække, vurderer Henrik Thomsen videre. Og forbrugerne er ved at komme til den erkendelse, at de ønsker eller har behov for en større bil. Markedet har derfor i en periode efterspurgt også de lidt større mellemklassebiler. En prissænkning på cirka 20.000 kroner er ikke mere end de regelmæssige reklamer lokker med i form af ekstraudstyr eller bedre bud for en evt. indbytningsbil. Så en afgiftsnedsættelse af denne størrelse er derfor ikke en reel indikator for bilkøbernes beslutning om at gå en bilstørrelse op fra en mikrobil. De seneste års skarpe intropriser og finansielle kampagner på mikrobilerne er også forsvundet, og springet til en mellemklassebil er derfor lettere nu.

- Jeg mener derfor ikke, at det fremsatte forslag med en afgiftsnedsættelse til 100 procent vil ændre på de nuværende brugtbilspriser. Eneste undtagelse er brugtbiler over 400.000 kr. Her er det dog kun yderst få, der vælger at købe bilerne - disse biler leases, og igen vil besparelsen på en leasingydelse være minimal, konkluderer Henrik Thomsen.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.145|