23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Testcenter sætter turbo på vidensdeling

Træning og undervisning af grossister og mekanikere i Danmark, Europa, USA og Kina er et vigtigt indsatsområde for Nissens.

UDDANNELSE Testmaskinerne snurrer lystigt og påfører smerte og stress til en stribe kølere, blæsere og turboer hos Nissens i Horsens. Her tog den gamle danske virksomhed hul på et nyt testcenter i april, samt et flot showroom og træningscenter, der skal øge viden om produkter og systemer indenfor køling.

Et teknikcenter åbner sidst på året i Frankfurt, fordi det er her, underleverandørerne til bilfabrikkerne holder til.

Målet med tiltagene i er at udbygge virksomhedens applikationsviden, så man også kan "træne trænere" hos grossister og på tekniske skoler, fortæller Klavs T. Pedersen, Senior Vice President.

- Vores mission er at løfte eftermarkedet, da vi jo bevidst har fravalgt at levere i stor stil til bilfabrikker, kun til eftermarkedet. Er vi ikke med til at løfte eftermarkedet, så løber de autoriserede værksteder med det hele. Vi vil positionere Nissens som førende i eftermarkedet. Derfor kanaliseres al viden fra vores tests videre til træningscenteret. Vi vil forstå produkternes opførsel til perfektion og derefter forbedre dem, til glæde for eftermarkedet, fortæller Klavs T. Pedersen.

Skrappe test og forbedring

I dagens biler sidder der eksempelvis oftest flere blæsere, da bilerne i større grad bliver opdelt i flere klimazoner, også til bagsædet. Derfor er det vigtigt at teste blæsernes holdbarhed i forhold til eksempelvis jumpstart, balance i hjul samt plastik-kvalitet med opvarmning til 100 grader og kørsel svarende til 4000 timer.

Også oliekølere, der efterhånden findes i flere af dagens nye bilmodeller, testes under simulerede accelerationer og vibration under belastning svarende til 10 års brug. Og kølere og kondensere ligger i saltkar for at tjekke produktets holdbarhed.

- Vi ser kondensere på helt nye biler, der er korroderet op efter blot to år. Vi arbejder derfor med at udvikle gode coatings, der er bedre end på mange OE-dele, siger Klavs T. Pedersen.

Eget online akademi

I forbindelse med at testcenteret oplagrer viden starter Nissens, som noget helt nyt, midt i oktober også sit eget online akademi, hvor eleverne kan få tildelt certifikater efter endt undervisning og prøve. Men der foregår også træning og efteruddannelse fysisk i både Kina, USA og Europa via eksternt tilknyttede trænere og med elever i grupper på 10-50 personer.

- Vi er begyndt at træne kinesiske topværksteder, for de har simpelthen ikke det fornødne vidensniveau i eftermarkedet derude, fortæller Klavs T. Pedersen.

Kan se klagemålinger live

Når der bliver begået en fejl i udskiftningen produkter i klimaanlægget, så skyldes det oftest forkert montering. Og så fokuserer mekanikere for meget på at finde fejl i kompressoren i stedet for at kigge på eksempelvis kondenseren og systemet som helhed. Mangelfuld rengøring er også en ofte set fejl.

- Vi kalder ofte fejl for system-nedbrud for at signalere, at der skal søges fejl mange steder. Det gode ved vores nye testbænke er, at ved klager kan både mekanikere og grossister få vist testtallene hos os direkte live via nettet, fortæller Klavs T. Pedersen. 

BREAKING
{{ article.headline }}
0.109