23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Afgiftsdebat tog en luns af august-bilsalget

De politiske forhandlinger om bilafgifterne har medført 12 procent nedgang i forhold til sidste år. Bilimportørerne ser lyst på bilsalget, der stadig er på rekordniveau i år.

STATISTIK Bilhusene landet over er halvtomme for tiden, mens politikerne drøfter et sænkning eller omlægning af bilafgifterne. Men bilimportørerne er optimistiske omkring årets bilsalg, selv om august måneds bilsalg kom til at ligge hele 12,1 procent under august 2016 med 15.301 solgte personbiler i august i år mod 17.414 samme måned sidste år.

Det samlet salg i år af personbiler ligger fortsat 2,9 procent over sidste års rekordår med 154.300 personbiler i år mod sidste års 149.991 solgte biler.

De Danske Bilimportører, DBI, melder, at der i august fortsat er leveret biler, som allerede var bestilt, ligesom der også er solgt nye biler, dog på et lavere niveau end normalt. Den generelle efterspørgsel og behovet for nye biler er fortsat tilstede, og DBI forventer øget bilsalg igen, så snart den politiske situation er afklaret.

- Vi er absolut tilfredse med det meget fine bilsalg helt frem til den sidste uge af august måned. Der har generelt været positive tendenser, og vi ser fortsat frem til en rigtig god efterspørgsel i efteråret. Det er naturligvis helt forståeligt, at kunderne lige afventer en politisk afklaring i disse dage. Vi har imidlertid en forventning om øget salg, så snart der er en afklaring på bilafgiftsområdet, siger direktør hos De Danske Bilimportører, Gunni Mikkelsen og fortsætter:

- Meldingerne om at salget er stoppet helt op, kan vi ikke genkende, der bliver fortsat solgt nye biler, men naturligvis på et lavere niveau - nogle kunder skal nødvendigvis have ny bil nu, nogle firmaer har allerede iværksat udskiftning af biler, og nogle efterspørger de mindre biler, hvor forventningerne til en afgiftsændring ikke er større end at bilen købes nu.

Større og SUV’er

Tendenserne indenfor segmentfordelingen de senere år fortsætter; andelen af mikro- og minibiler falder en anelse, og danskerne køber i nogen grad et til to numre større biler, typisk i SUV/crossover segmentet. Bilerne i mellemklassen (C segmentet) og de store biler i D segmentet fastholder stort set deres andel. Bilerne i SUV segmentet derimod tager en større andel, i første halvår 2017 knap to procentpoint mere end i 2016.

Men danskerne kører fortsat i markant mindre biler end i landene omkring os, og lige under halvdelen af salget udgøres stadig mikro- og minibiler. 

BREAKING
{{ article.headline }}
0.094|