23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Få den gode lyd ind i bilen

Uanset om man er til hårdtpumpet bas eller ynder at nyde musik i hifi-kvalitet, kan en hvilken som helst bil omdannes til den rene, indvendige vellyd.

BILSTEREO En bil er det ideelle sted at høre musik. Og mange tilbringer faktisk mere tid med at lytte til musik i deres bil, end de gør foran stereoanlægget derhjemme.

Så hvorfor nøjes med den plastic-lyd, de fleste biler er udstyret med?

Den holdning har Mads Elliott Nyegaard haft siden han var knægt, hvor han først puslede med hjemmegjorte stuehøjttalere, som han senere byggede ind i sin egen bil. I dag - 25 år efter - har han sin egen biks med billyd i fokus, CarSound i Holbæk, som er en del af franchise-kæden, stiftet af Michael S. Thrane i 1998. Mads Elliott Nyegaard har vundet flere Danmarksmesterskaber i bilstereo. Ligesom han kan prale med flotte placeringer til EM.

Motor-magasinet besøgte Mads Elliott Nyegaard for at få en snak om, hvad der skal til for at få ordentlig lyd i sin bil.

- En bil skaber mange udfordringer, når det gælder lyd. Problemer med refleksioner, resonanser, støj og begrænset plads skal overvindes, men slutresultatet kan blive imponerende godt - også uden nødvendigvis at investere det samme som selve bilen har kostet, siger Mads Elliott Nyegaard.

Han medgiver, at tidsånden ikke ligefrem er med ham. Dels satte finanskrisen en lyddæmper på folks lyst til at udstyre deres biler med potente anlæg. Og dels er interessen for den gode lyd afspillet gennem kvalitetsudstyr generelt faldende. Det gælder ikke kun inden for bilstereo.

- Vi ser det til konkurrencerne, hvor der i dag kun er 20-30 biler der stiller op, hvor der tidligere kunne være over 100, siger Mads Elliott Nyegaard.

Men heldigvis for Mads Elliott Nyegaard er der stadig nogle, der gerne vil gøre deres bil til et rullende lytterum.

Plads til forbedring
I modsætning til en dagligstue er pladsen begrænset i en bil. Men Mads Elliott Nyegaard er hurtig til at spotte steder i bilen, hvor der kan finde plads til forstærkere og kamre til højttalere.

- Tag en Skoda Octavia. Den har et par aflæggerum i bagagerummet, der er som skabt til et sæt højttalere. Også pladsen i reservehjulsbrønden kan udnyttes til enten højttalere eller forstærkere, siger han.

Og netop når det gælder forstærkere, har bilstereoproducenterne haft glæde af den teknologiske udvikling. Moderne digitale bilforstærkere er ikke alene meget strømbesparende. De fylder heller ikke mere end en paperback, og de helt nye modeller kan faktisk være på størrelse med en pakke spillekort. Dertil kommer, at den digitale teknologi gør det muligt at kompensere for nogle af de lydmæssige unoder, en kabine altid vil skabe. Det er de såkaldte digitale lydprocessorer (DSP), der er i stand til at korrigere lyden.

- Når det gælder højttalere, er der i modsætning til forstærkerfronten ikke sket det store. Det hænger sammen med, at højttalere fungere efter samme principper, som de har gjort i over 100 år.

Dæmpning er vigtig
Men den gode lyd kommer ikke alene af potente forstærkere og store højttalerenheder. Støjdæmpning er ifølge Mads Elliott Nyegaard det vigtigste og bør være det første skridt.

- En bildør er altså ikke bygget til at fungere som højttalerkabinet, så man kan købe nok så dyre højttalere. Hvis man blot skruer dem ind i en udæmpet blikdør, bliver resultatet også derefter.

Dørene bør derfor beklædes indvendig med viberationsdæmpende folie og støjdæmpende skum, lyder hans råd.

Mads Elliott Nyegaard fortæller, at der er stor forskel på, hvor godt biler er dæmpet fra starten af. Næppe overraskende er det de billige mikrobiler, der har den dårligste dæmpning.

- Faktisk er de slet ikke dæmpet, hvilket gør, at man for en forbavsende lille indsats kan få proppet en ganske hæderlig lyd ind i en Up eller en 107’er.

Han oplyser, at det i øvrigt slet ikke er kabinens størrelse, der er afgørende for at få en god lyd.

- Faktisk har en Mini vundet VM i bilstereo, så det er altså ikke størrelsen, det kommer an på.

Moderne biler kan også være med
Tidligere var det ganske nemt at udskifte den radio, bilen var født med. Den havde nemlig faste standardmål. I dag er sagen en helt anden. Moderne biler leveres ofte med integrerede infotainmentsystemer.

Men det behøver ikke at være et problem, bedyrer Mads Elliott Nyegaard.

- Hvis enheden har et højttalersignal, kan en converter omdanne det til et linjesignal, som kan tilsluttes en ekstern forstærker. Og så er man allerede godt kørende. Forstærkeren eller forstærkerne kan så give lyd til de antal højttalere, der er plads, lyst og råd til, siger han.

- en anden fordel er, at man sådan set ikke ændrer på bilens installationer. Er der tale om en leasing- eller firmabil kan man nemt unplugge den eksterne forstærker og aflevere bilen igen med sit oprindelige udstyr.

Mads Elliott Nyegaard bemærker desuden, at bilforhandlerne sjældent er opmærksomme på de muligheder, der er med især plug-and-play-løsningerne.

- Ofte fortæller forhandleren en kunde, at det ikke kan lade sig gøre at udvide eller forbedre bilens eksisterende anlæg. Men jeg er endnu ikke stødt på en bilmodel, hvor det ikke har kunnet lade sig gøre, siger han

Mads Elliott Nyegaard oplyser, at plug-and-play kits kan fås for få tusinde kroner og nem kan omdanne en bils indbyggede system til et ganske vellydende anlæg.

Mads Elliott Nyegaard er helt indforstået, at kundernes præferencer er forskellige. Nogle foretrækker hårdtpumpet bas, forstærkere med lysende dioder og masser af lir, mens andre lægger vægt på et lydmæssigt mest muligt korrekt lydbillede, gerne gemt diskret af vejen.

- Derfor er det heller ikke altid, at diverse pakkeløsninger er sagen. Nogle vil kunne spille højt med masse af bas, andre er til hifi. Men skal jeg give ét god råd - ud over det med støjdæmpningen - må det være at forstå, at intet er stærkere end den svageste led. Så afspiller man dårlige mp3-filer, kommer det aldrig til at lyde godt på nok så godt et anlæg. Desuden er det vigtigt, at der er sammenhæng i kvaliteten mellem de forskellige komponenter. Man køber jo heller ikke Kina-dæk til en Porsche, slutter Mads Elliott Nyegaard.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.156|