23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Stilen sidder i lakken

Lakken.

AUTOLAK Hold da op. Dén Supra træder da ud fra de fleste andre. Så på én gang diskret og opsigtsvækkende i sin lak. Den udløser straks to spørgsmål:

1) Hvem har lakeret Supraen? Det har Erling. Ja, dén Erling, Erling Haagerup fra Helsingør, der blev så kendt i bilbygger-kredse i nullerne - den gang matsorte biler løb med det hele. Måske husker du en sort Peugeot 206, der vandt førsteprisen til Danmarks Flotteste Bil. Den var en af bilerne, der blev forvandlet takket være Erlings sprøjtepistol.

2) Hvad er det for en nuance, bilen er malet i? Ejeren, Thomas fra Nordsjælland, ønskede først og fremmest en unik farve, og han havde en original Toyota-farve som udgangspunkt. Men alligevel ikke helt den ...

Men dét er lige en opgave for Erling, dén Erling. For hvis der er noget, han er god til - altså ud over at bevæge sprøjtepistolen på den der måde - er det at blande farver; lige helt præcist at ramme den farve, den nuance og den effekt, der gør hele forskellen.

Så Supraen her på billederne - en Toyota-grå, som Erling Haagerup har custom-kreeret. Og så er den der.

Thomas fortæller, at afsættet altså var en unik grå. Og at den skulle suppleres med matsorte karbon-dele og fælge.

Karbon-detaljerne, f.eks. pladerne på hækvingen, er matsorte med mat klarlak. Hele ideen er at finde en lak, der fremhæver Supraens bløde former. Det er lykkedes - specielt når det er dystert i lyset. Altså sådan som vi har fotograferet den.

Clean look
Fremhæve bilens originale former - samme princip går igen i de mange valg, der skal foretages i et "Projekt Supra" som dette. Således har Thomas valgt at køre videre med de originale spoilere - fordi de "harmonerer bedre" med bilens stil. Et par detaljer er dog ændret: Ingen antenne, ingen sprinkler bag og ingen bagrudevisker - det gi’r et mere clean look.

Hvis det skulle være helt rigtigt, altså hvis dette clean look skulle gå hele vejen, skulle også f.eks. dørhåndtagene have været fjernet. "Men der stoppede vi - bilen skal jo også være brugbar til hverdag," som ejeren siger.

Tåbeligt med krom
Fælge er jo altid et kapitel for sig - og det var det også her. Der er valgt matsorte fælge i størrelserne 8 ½ x 19 og 9 ½ x 19. Og igen matsort - "krom ville jo have været helt tåbeligt her. Det var vigtigt for mig, at vælge fælge, der ikke druknede resten af bilen."

Men som med så mange andre bilbyggere - nu er den til salg!

"Supran er vildt fed - så let er det. Men nu skal den sælges - nu skal jeg i gang med et nyt projekt."

BREAKING
{{ article.headline }}
0.094|