23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Ral er det nye sort

Hvis du skal være længst fremme i customskoene - hvilken farve skal din bil så males i? Der er ingen tvivl - en flad farve; gerne flad grå. For lige nu er det nye sort ralfarver. Og her kommer en knægt ved navn Kevin ind i billedet.

TRENDEN Det nye sort i billakker er ral-farver. Ral, et gammelt udtryk, der er kommet frem igen. Ral, en flad farve, en farve uden effekt som bilfarverne helt naturligt var i 60’erne og 70’erne. I dag skal ral-farven have klarlak for at være helt fremme - til forskel fra dengang for 50 år siden. Den klare lak sikrer den ellers flade lak en dybde.

Udviklingen i de store spring fra ral til ral:

Efter ral-farverne den gang verden endnu var i sort/hvid kom metallic-farverne - både blandt ombyggede biler og blandt almindelig hverdagsbiler hos forhandleren. Hvidt var den vilde 80’er-farve, mens skifte-farve-farverne var det absolutte hit i nullerne. En speciallak, så en bil på én gang kunne være lilla og orange.

Derfra til matte farver - især matsort. Og nu i tierne er ralfarverne på vej frem, men har slet ikke toppet endnu ... På den måde har lakken sluttet sin egen cirkel efter 50 år.

Sjovt er det, at Kevin Magnussen af alle er med til at drive moden i special-lakker. Kevins amerikanske HAAS-racer er nemlig ral-farvet - endda i den måske flotteste af alle ralfarver; grå.


BREAKING
{{ article.headline }}
0.094|instance-web02