DÆK Kør lige dit indre ur tilbage. Til tiden, hvor Sir Alec Issigonis kreerede kunstværket Mini Cooper, som vi den gang kaldte Hundehuset. Og hvis du ikke er gammel nok til at huske, da et Hundehus kunne vinde verdens største rally og London gik i hotpants - "Swinging London, har du måske hørt om - så prøv at google f.eks. "Mini Cooper wheels 1970." Så skal du se fælge - nogle af dem er sørme 5J x 10" enorme. Fem gange ti tommer!
I dag er en stor fælg 10J x 20" - altså dobbelt så stor på alle ledder på godt 45 år. Kan vi forestille os, at vi en dag kører på fælge i størrelsen 20J x 40"? Nej, det kan vi vel næppe. Men hvis nogle havde sagt 10 gange 20 til Cooper-kørerne den gang en Mini var et Hundehus - hvad havde de så svaret??
Selv om der er langt til fælge, der er 20" brede, er det jo ikke nødvendigt at diskutere, om store hjul bliver stadigt større. Og ja, det gør de. I tunerverdenen er 19" for længst passeret og 21" ses på f.eks. ekstra pumpede Porscher. Og SUV’erne kører helt deres eget løb, hvor bredde og diameter er eksploderet.
Men hvorfor store hjul - hvad er det godt for?
Forklaringen følger to stier: Den ene handler om mode; store hjul ser cool ud. Det andet handler om fart (... og også sikkerhed i nogen grad); store hjul gi’r mere fart.
Udseende sælger biler
Men hvor kommer ideen om, at store hjul ser godt ud, fra. Bilmodens "smagsdommere" er jo i nogen grad designerne på bilfabrikkerne og hos fælgproducenterne. Og begge parter elsker store hjul. Designerne på bilfabrikkerne fordi hvad som helst på store hjul ser mere bredskuldret og dynamisk ud. Den type ord elsker formgiverne; i virkeligheden betyder det bare, at "Det ser skide godt ud!"
At de har netop denne holdning er afsmitning fra motorsport. Husk på, at siden universets anden bil blev bygget, har der været væddeløb mellem biler. Og da store hjul er den lige vej til mere fart, der igen signalerer god bil, er der en lige forbindelseslinje mellem det, der vinder (og sælger biler) og det, der ser godt ud (der sælger biler).
Jo bredere hjul, desto mere fart
Men brede dæk og fælge er ikke udelukkende et spørgsmål om udseende; der er nøgterne dynamiske evner i store hjul. Man kan n æ s t e n sige, at jo bredere og lavere dæk, desto mere fart. Det er ikke helt sådan; men næsten. Det ændrer ikke på, at der også er ulemper ved større hjul.
Ulemperne ved at gå op i fælg- og dækstørrelse er: Mindre komfort, tendens til lavere ligeud-stabilitet, større forbrug og højere pris. Men dog også lavere tophastighed, der nok betyder noget i motorsport, men ikke på landevej.
Men der er også konkrete fordele. De er større svinghastighed, større bremseevne, mindre slipvinkel og større stabilitet.
De fem ulemper og de fire fordele ved store hjul punkt for punkt. Her forudsætter vi, at med større diameter følger lavere profil.
Ulemperne først:
• Mindre komfort: Store dæk har lav profil. Det resulterer i, at dæksiderne har mindre fjedrene effekt. Altså opleves dækket af de fleste som mindre komfortabelt.
• Lige-ud-stabilitet: Det brede dæk kan have en tendens til at følge langsgående samlinger i asfalten og "spurrillen," som tyskerne siger om de spor, som tunge lastvogne kan efterlade i asfalten.
• Større forbrug: Bredere dæk har alt anden lige større rullemodstand - det resulterer alt andet lige i et større brændstofforbrug.
• Højere pris: Større dæk er dyrere end mindre. For det første er materialeforbruget større, dernæst produceres seriøst store dæk i mindre antal, ligesom nogle firmaer kan vælge større avance på større dæk.
Og dernæst fordelene:
• Større svinghastighed: Bredere dæk træder på asfalten med en større flade end mindre - derfor står de bedre fast, og kan derfor tage bilen gennem et sving med større hastighed.
• Større bremseevne: Bredere dæk træder på asfalten med en større flade - derfor kan det brede dæk overføre større bremsekraft.
• Mindre slipvinkel: Dækkets profil er afgørende for dækket slipvinkel - eller skråløbsvinkel som nogle siger. Jo lavere dækprofil desto mindre slipvinkel; altså følger forhjulene i højere grad rattets drejning. Fordelen er, at bilen først skrider ud ved en højere hastighed, hvilket kan omsættes til større hastighed.
• Større stabilitet: Den mindre slipvinkel resulterer i at bilen bevæger sig mere præcist hen over asfalten - altså større stabilitet. Som nævnt under ulemper kan brede, lave dæk have større tendens til at følge langsgående ujævnheder - men det er en følge af vejens beskaffenhed.
Kan store hjul blive for store?
Tunermoden lader ingen i tvivl - jo større hjul, desto bedre. Og hvis endnu større, endnu bedre. Men kan store hjul rent faktisk blive for store? Og ja, det kan de.