FÆLG-FORRETNING Det siger vel sig selv, at der er større avance på større dæk og fælge end i de almindelige størrelser. Men måske gælder en af handelens grundlove ikke her. Er der i realiteten for lille omsætning her, og er der netop her alt for mange kunder, som lige præcis vil have en helt bestemt fælg eller et særligt dæk, som koster alt for mange kræfter at skaffe?
Store hjul er fortsat mode - både på de mest sporty biler fra bilfabrikkerne og i custom-verdenen. Stort ER godt. Men hvordan omsættes mode til indtjening i den danske dæk- og fælgbranche?
Vi spørger to fælg- og to dækimportører: Er det en god forretning af sælge store hjul?
Jacob Arnes, Rally Centeret:
Er det en god forretning at sælge fælge i de store størrelser?
- Mnjaa. Det er jo en god forretning i sig selv at få lov til at sælge fælge, som man selv holder af, og som det derfor er sjovere at bruge tid på, siger Jacob Arnes. Men samtidig må vi konstatere, at synligheden i markedet er så stor, at vi ofte bliver konfronteret med selv de mest vanvittige tilbud fra en eller anden udenlandsk hjemmeside, hvor det rene anarki raser. Det bevirker i hvert fald, at man aldrig kan læne sig tilbage i stolen og sige, at det var så det for i dag. Og uanset prispres forventes der fremdeles topservice, når det drejer sig om topprodukter, hvilket vi selvfølgelig yder, men tid koster jo også penge.
Kent L. Rasmussen, Keratech Wheels:
- At sælge store fælge er ikke en fed forretning, men et fedt job! Sådan siger Kent L. Rasmussen og fortsætter: For her har alle en passion for fælge og dæk og kun det.
Er der netop blandt disse kunder mange, som lige præcis ønsker en fælg, der er vanskelig - eller slet ikke til at skaffe?
- Ja, der er kræsne kunder. Men man kan sige at jo mere vanskelig en fælg er at skaffe, desto mere attraktiv er den også for nogle bestemte kunder.
Men er der ikke ekstra stor avance på store fælge?
- Nej, det med at store fælge også sikrer en større avance hænger ikke altid sammen; men jeg kan godt afsløre at avancen på en 22 tommer fælg er bedre end på en 15 tommer fælg. Og så dog ikke altid alligevel: En almindelig opstøbt monoblock-fælg i 22 tommer, kan godt være billigere end f.eks. en CNC/forged 3-delt splitfælg.
Georg Nielsen, Continental Dæk Danmark:
Set på fabriks-niveau, er custom- og tunerverdenen et attraktivt forretningsområde?
- Ja, Continental udvidede sidste år fabrikken i Korbach, Tyskland med et High Performance Technology Center (HPTC) på 12.000 kvadratmeter, fortæller Georg Nielsen, adm. dir. for Continental Dæk Danmark A/S. Det er en investering på 45 millioner Euro, (340 millioner kroner) hvor der alene i HPTC-centeret er skabt yderligere 60 jobs. Fabrikken i Korbach producerer hvert år cirka 350.000 Ultra UHP-dæk til tuningmarkedet, det er dæk i størrelserne 19 til 23 tommer.
- Continental arbejder direkte sammen ned mange tuningsfirmaer, f.eks. Abt, Arden og Brabus. Hos Continental har disse tuningsfirmaer samme status som bilproducenterne i samarbejdsøjemed, fortæller Georg Nielsen.
Kenneth Saust, Yokohama Danmark:
Er det en god forretning af være importør af dæk i de store størrelser?
- Der er en oftest en vis sammenhæng mellem dækstørrelsen (prisen) og kundens engagement. Skal man bruge penge på nogle dyre dæk, vil man også gerne være sikker på at kvaliteten er i orden. Så store dæk sælges heldigvis ofte på saglige argumenter og ikke bare laveste pris, fortæller Kenneth Saust, direktør i Yokohama Danmark.
- Store dæk er i sagens natur dyrere, og derfor er bidraget også større end på almindelige størrelser. Men dækkene skal være til rådighed for hurtig levering - enten ved at forhandleren selv har dem på lager, eller samarbejder med en leverandør der kan levere hurtigt. Der skal smedes mens (dæk)jernet er varmt.
Er store hjul en god forretning?
De store hjul ser godt ud; på bilen, i udstillingslokalet, på hjemmesiden. Men er det en god forretning at sælge bilens smukkeste smykker? Jaee, joee, siger flere - måske er stor diameter ikke lig med stor indtjening.