23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Minister stiler efter snæver aftale med Dansk Folkeparti

Regeringens udspil til lavere registreringsafgifter får lunken modtagelse af støttepartiet Dansk Folkeparti, som fortsat kræver en afgiftsreform.

SKATTEUDSPIL - Der sker ingenting. Der bliver ikke solgt biler nu, og det kommer ikke i gang før en afklaring, siger direktør Karl-Ove Pedersen, DBFU.

Den melding høres overalt i autobranchen. Det er ikke til at sige, hvor længe den pludselige opbremsning i bilsalget varer. Under alle omstændigheder bliver skæringsdatoen for en sænkning eller omlægning af bilafgifter tidligst den dag, hvor en politisk aftale indgås.

- Der nok ikke nogen, som køber biler før vi har afklaret, hvordan registreringsaftgiften skal se ud, men et så tidligst tidspunkt som overhovedet muligt, medgiver skatteminister Karsten Lauritzen (V).

- Regeringen ønsker at trække i arbejdstøjet og hurtigt få lavet en aftale med Dansk Folkeparti. Når den er er indgået, kan man begynde at lave lovgivningen, og så kan den gælde med tilbagevirkende kraft fra det tidspunkt, hvor man er blevet enige.

- Det man gjort ved de tidligere nedsættelser. Vi vil strække os langt for at denne øvelse skal være så skånsom som overhovedet muligt for bilbranchen, fortsætter han.

Større salg venter
- Nu ved vi ikke, hvor kompromiset lander, men bilforhandlerne kommer forhåbentlig i en situation, hvor de kan sælge nogle større biler. De fleste danskere har et bilbudget, og hvis vi sænker afgifterne, så får en en større, mere sikker og mere miljørigtig bil. Bilforhandlerne skal nok overleve, selv om situationen er træls for dem, siger ministeren til Motor-magsinet.

- Det er rimeligt, at der kun er én sats. Det vil stadig være en skat på 100 procent. Det er en ret høj skat.

Motor-magasinet: Følger der flere penge med til nye veje, når lavere afgifter fører til flere biler og større trængsel?

- Det må man vente med at få svar på indtil finansloven bliver præsenteret på torsdag (31. august), slutter Karsten Lauritzen.

Selvfinansieret forslag
En flad købsafgift på 100 procent vil koste brutto 2,1 milliarder kroner og 0,8 milliarder efter tilbageløb i 2025 i form af moms på andre varer og køb af dyrere biler.

Med andre ord mener Skatteministeriet, at afgiftssænkningen finansierer sig selv med over 60 procent.

Tallene er beregnet ud fra den såkaldt strukturelle saldo, der er renset for konjunturudsving. I den situation indbringer købsafgiften omkring 20 milliarder.

Det vil øge arbejdsudbuddet med 1000 personer, mens klimavirkningen ikke er beregnet i regeringens udspil.

Skatteministeriet slår på, at bilister betaler to-tre gange mere i afgift end deres miljøomkostninger.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.14|instance-web03