FINANSIERING Den årlige leg med en årlig afgiftsnedsættelse skal slutte nu, hvis det står til Danmark Folkeparti. Nedsættes registreringsafgiften i år for tredje gang i træk, så kan man forvente endnu en nedsættelse næste år og så fremdeles.
- Det er dræbende for markedet og forbrugerne, siger finansordfører René Christensen (DF).
Han går ind til forhandlingerne med et ønske om flytning af registreringsafgift fra prisen til produktet, og afklaringen skulle gerne ske i løbet af to uger.
Dansk Folkeparti vil også have styr på finansieringen. Partiet har andre prioriteter end regeringens skattelettelser - bedre velfærd til især sundhed og ældre. Derfor kan det knibe med at finde penge til en afgiftslettelse i regeringens størrelse, der koster brutto 2,1 milliarder kroner og netto 0,9 milliarder.
René Christensen er tilbageholdende med at nævne beløb. Der skal først klarhed over den økonomiske ramme - det såkaldte råderum - og regeringens finansiering.
Udgangspunktet er en provenuneutral omlægning, dvs. statens afgiftsindtægter er det samme før som efter ændringen.
Lukning af leasinghul
Her er nøglen lukning af leasinghullet. Han nævner et par milliarder kroner.
- Hvis man får lukket det hul, har man et merprovenu. Man får flere penge end i dag, siger René Christensen.
En af de tekniske knapper, som han gerne vil skrue på, er ejerafgiftens kilometergrænser fra 2007. De kunne eksempelvis øges fra 16 til 18 km/liter for benzinbiler og 18 til 20 km/liter for dieselbiler.
Omlægningen skal målrettes til fordel for mellemsegmentet såsom Golf eller Ford Modeo, hvilket vil give bilkøberne en bedre bil end mini- og mikrobiler.
- Vi vil gerne have en anden type afgift. Her er den tekniske afgift en løsning på to problemer. Man kan målrette den mod de biler, vi gerne vil se flere af, og man kan lukke leasinghullet.
Indeksering af parametre
- Den anden del er, hvordan får vi ro på? Der er forslag om indeksregulering af parametrene, fortsætter han.
De eksisterende fradrag er forældede eksempelvis på ABS-bremser, som er standardudstyr i nye biler, påpeger han.
René Christensen behøver ikke mene noget om, at regeringen fjerner skalaknækket og foreslår en flad sats på 100 procent. Et sådant progressionsknæk forsvinder, når man indretter købsafgiften på tekniske parametre.
- Diskussionen om prisen er væk i vores forslag, og så er knækket selvfølgelig også væk.
DF: Leasinghul kan betale omlægning
Støttepartiet tøver med at bruge penge på en afgiftsnedsættelse.