Gitte Seeberg: Gå efter bred aftale
- Jeg håber, at forhandlingerne glider hurtigt, men parterne står ret langt fra hinanden. Regeringens udspil har ikke meget at gøre med det, som Dansk Folkeparti står på og som vi er enige i, nemlig en omlægning til en teknisk afgift, siger adm. dir. Gitte Seeberg, Autobranchen Danmark.
- Ikke meget taler for, at det bliver en bred aftale, som man kunne ønske. Det ville være rart, så man ved, hvad man har at rette sig efter og ikke skal have den samme diskussion om nogle år. Der skal være tryghed omkring afgifter.
Hun har aldrig før oplevet, at et bilafgiftsforslag er offentliggjort - uanset læk - før en aftale er i hus.
- Man plejer at gøre det bag lukkede døre, og så træder det i kraft den dag, det bliver besluttet som en tyv om natten. Det giver kæmpe udfordringer, fordi bilsalget bare stopper.
Karl-Ove Pedersen: 15.000 i værditab
- Regeringens foreslåede sænkning af bilafgifterne fra 105/150 procent til 100 procent koster brugtvognshandlere et trecifret millionbeløb i tab på lagerbeholdningerne. Det vurderer Karl Ove Pedersen fra Dansk Bilforhandler Union (DBFU), som opgør regningen til 60 millioner kroner for medlemmerne, hvilket i gennemsnit svarer til cirka 15.000 kroner per brugtbil med afgift på.
DI/Bilbranchen skønner tabet til 300-350 millioner kroner for hele landet på baggrund af tal fra Bilbasen.
- Vi har medlemmer, som har et relativt stort lager bestående af biler med afgift på. Det er ikke fair, at vi skal betale for så at sige Anders Samuelsens (LA) gavebod, siger direktør Karl-Ove Pedersen, DBFU.
Erik S. Rasmussen: 2000 biler tabes
- Man er nødt til at sætte reparationsgrænsen op, når bilerne bliver mindre værd, lyder det fra direktør Erik S. Rasmussen, Dansk Bilbrancheråd. Han skønner, at yderligere mellem 1500 og 2000 biler går tabt, hvis reparationsgrænsen ikke forhøjes modsatrettet forslaget om lavere registreringsafgift. I forvejen kostede det værkstedsbranchen 3000 biler, da reparationsgrænsen blev strammet fra 75 til 65 procent, oplyser han.
- Det kan da ikke passe, at vi skal smide nye og nyere biler ud på grund af tre buler og en udløst airbag, siger Erik S. Rasmussen.
Thomas Krebs: Biler lider skattedøden
Konsekvensen af lavere købsafgift og uændret reparationsgrænsen bliver, at flere biler lider skattedøden, som det udtrykkes af direktør Thomas Krebs, Autoskade- og Køretøjsopbyggerbranchen i Danmark (SKAD).
- Man trækker afgiften ud af en bil, der erklæres totalskadet. Det viser sig imidlertid, at mange af de biler bliver repareret billigt i udlandet og kommer ud af køre på danske veje, når de har betalt en ny afgift, siger Thomas Krebs.
Thomas M. Sørensen: Teknisk afgift, tak
- Det er glædeligt, at regeringen lægger op til endnu engang at sænke den tårnhøje registreringsafgift. Men lejligheden bør også benyttes til samtidig at ændre grundlaget for afgiften fra bilens pris til bilens egenskaber i forhold til eksempelvis miljø og trafiksikkerhed, siger direktør for Bilbranchen Thomas Møller Sørensen.
Lærke Flader: Forslag skader elbiler
Dansk Elbil Alliance opfordrer til, at man lægger afgiften helt om, så den baseres på bilens CO2-udledning fremfor dens værdi. Organisationen for elbilernes fremme fremfører, at tidligere reduktioner i registreringsafgiften har gjort dyre biler billigere og betydet, at CO2-udledningen fra transport er øget.
- Mens afgiften på benzin- og dieselbiler sænkes, så stiger afgifterne på elbiler de næste fem år. Det er den helt forkerte vej at gå. Det, der er brug for, er en helt ny måde at beregne afgifter på bilerne på, så de mest forurenende biler betaler mest, siger Lærke Flader, branchechef i Dansk Elbil Alliance.
Sagt om udspillet
Regeringens udspil til lavere registreringsafgifter mødes ikke af udelt begejstring fra branchens aktører.