SKANDALE Meget tyder på, at Volkswagen har haft et særskilt og tophemmeligt testcenter placeret stort set lige ved siden af topledelsens kontor brugt til Dieslgate. Det skriver Automotive News. En anonym kilde fortæller, at det var herfra, at en række ingeniører og andre tilknyttede til softwareprogrammet kom og gik og altså også løbende justerede motorteknologien til at performe bedre under testforløb.
Flere kilder bekræfter over for sitet, at højtstående ansatte i bilkoncernen havde adgang til testanlægget, men at den overvejende del af de ansatte i Wolfsburg blev nægtet adgang.
Rejser nye spørgsmål
Volkswagen-koncernen afviser selv at kommentere på sagen. Tidligere har VW holdt sig til en forklaring, der gik på, at det var en lille gruppe af ingeniører, som satte snyderiet med dieselmotorerne og deres software i system. Ifølge Automotive News rejser afsløringen af det hemmelige anlæg helt nye spørgsmål til, hvor meget den absolut øverste ledelse i VW-koncernen egentlige vidste om svindlen, der har omfattet mindst 11 millioner biler på verdensplan, herunder knap 90.000 biler i Danmark.
Tilbage i 2006
Dieselgate begyndte at rulle i september 2015, hvor et amerikansk miljøagentur kunne afsløre, at den store bilkoncern havde snydt med software. Noget, der især fik bilernes udledning af NOx til at se væsentlige pænere ud på testanlæg, end sagen var ude i den virkelige verden.
I januar 2017 afslørede et forlig, som Volkswagen indgik med de amerikanske myndigheder, at koncernen var bekendt med svindlen allerede fra 2006 og frem. Svindlen var primært en afledt effekt af voldsomme krav til især dieselbilernes NOx-udledning i USA, hvor Volkswagen som en af de få producenter oplevede salgsfremgang for dieselmotorer - noget som ellers få amerikanske forbrugere ellers har villet købe.
De nye oplysninger peger ifølge Automotive News på, at det hemmelige testanlæg i Wolfsburg var i drift i mindst to år mellem 2006 og 2008. Herefter kunne softwaren så installeres i produktionsbiler mellem årene 2009 og 2015 - altså indtil skandalen blev forsidehistorie verden over.
Dom og efterspil
Flere ledende personer i VW-koncernen har allerede måtte tage konsekvensen af den omfattende svindel. To af de mere fremtrædende er Oliver Schmidt, chef for Volkswagen Groups aktiviteter i USA og så koncernen øverste chef, Martin Winterkorn.
I sidste uge stod det så klart, at VW-ingeniør James Liang skal 40 måneder i fængsel for sin medvirken i svindlen i USA.
Foruden tiden bag tremmer skal den 63-årige ingeniør også grave 1,2 millioner kroner frem til at dække dele af udgifterne til sagen. Det besluttede en distriksdomstol i den amerikanske by Detroit, ligeledes i forbindelse med strafudmålingen. Det er også her Oliver Schmidt er blevet dømt. Han skal foreløbigt blive i fængslet, men kigger også ud på en bøde på knap 2,5 millioner kroner.
Omkostningerne i forbindelse med sanktioner og reparationer af køretøjer udgør lige nu for VW-koncernen op mod 167 milliarder kroner.
Volkswagen har i USA indvilliget i at købe op mod 500.000 dieselbiler tilbage fra kunderne i USA. Og det har kunderne taget til sig. Under den milliardstore erstatning, VW ligeledes har indgået i USA, skal de tilbyde kunderne at købe de solgte biler tilbage. Det har omkring 300.000 kunder valgt at gøre.
VW må dog ikke sælge bilerne igen, før snydeprogrammerne er fjernet, og bilerne lever op til reglerne. Men det kan tage lang tid, da der endnu ingen løsning er fundet for mange af modellerne.
- Spørgsmålet er, hvor lang tid det vil tage, inden VW siger: Vi giver op, sagde Dave Sullivan fra konsulentfirmaet AutoPacific tidligere til Bloomberg News i forlængelsen af ordningen.
Ifølge mediet opmagasinerer VW for nuværende bilerne, hvor de kan komme til det. Det har ført til, at tusinder og atter tusinder VW-biler står parkeret ved eksempelvis det nedlagte kæmpestadion Silver Dome ved Detroit, havnen i Baltimore og en nedlagt luftbase i Californien.
Bloomberg har tidligere kunnet fortælle, at mindst 15.000 VW-ejere har kontaktet deres lokale forhandler hver uge for at sælge deres biler tilbage til VW.
For at løse opgaven har VW hyret flere end 1300 specialister ind for at tage sig af de mange tilbagekøb. Ifølge aftalen med den amerikanske stat skal VW reparere eller tilbagekøbe mindst 85 procent af alle de fusk-ramte biler inden midten af 2019.
For hver procentpoint under de 85 procent skal selskabet betale 85 millioner dollar i straf.
Førerbunker for Dieselgate lå i Wolfsburg
Et hemmeligt testanlæg til softwaren brugt i Volkswagens snydemotorer skulle have ligget tæt på topchefernes kontor.