Bosch ser stort potentiale i syntetisk brændstof
DRIVMIDLER Indtil for få år siden var en CO2-neutral forbrændingsmotor noget, man kun kunne drømme om. Nu kan det snart blive en realitet. Hemmeligheden ligger i syntetiske eller CO2-neutrale brændstoffer, hvis produktionsprocesser binder CO2. Det mener i hvert fald tyske Bosch.
Med det type drivmiddel bliver drivhusgas et råstof, som benzin, diesel og naturgas kan fremstilles af. Det kan eksempelvis ske ved hjælp af elektricitet fra vedvarende energi.
Syntetiske brændstoffer kan gøre benzin- og dieseldrevne biler CO2-neutrale og derved yde et markant bidrag til begrænsning af den globale opvarmning, siger koncernchef Volkmar Denner hos Bosch. Eksperter fra Bosch har sat nøjagtige tal på det bidrag, som bilflåden kan drage fordel af: Inden 2050 kan brugen af syntetiske brændstoffer som supplement til elektrificering spare op til 2,8 gigatons CO2 eller 2.800.000.000.000 kg CO2. Det er tre gange Tysklands kuldioxidemission i 2016.
Væk med sod
Et blik ud over Europas grænser viser, hvor nødvendigt det er at reducere emissionen i trafikken yderligere: Hvis klimamålene fra konferencen i Paris skal nås, skal CO2-emissionen fra trafikken reduceres 50 procent over de næste fire årtier, og mindst 85 procent i industrilandene. For at nå fremtidens klimamål er der behov for andre intelligente løsninger ud over elektromobilitet, siger Volkmar Denner fra Bosch. For selvom alle biler en dag kører rent elektrisk, vil flyvemaskiner, skibe og selv lastbiler stadig hovedsagelig køre med brændstof. CO2-neutrale forbrændingsmotorer, der kører på syntetiske brændstoffer, er derfor en meget lovende vej at udforske - også for personbiler. Desuden kan syntetiske brændstoffer designes således, at de praktisk talt forbrænder uden sod. Derved kan omkostningerne til udstødningsgasbehandling reduceres.
Tankstationer kan bruges
En anden central fordel er, at det eksisterende tankstationsnetværk fortsat kan anvendes. Det samme gælder den eksisterende ekspertise, når det gælder forbrændingsmotorer. Og selvom elbiler bliver markant billigere i de kommende år, kan det være umagen værd at udvikle disse brændstoffer. Bosch har beregnet, at en hybridbil drevet med syntetiske brændstoffer op til en distance på maks. 160.000 km kan være billigere end en langdistanceelbil, afhængig af den anvendte type vedvarende energi.
Pilotprojekter sat i søen
Rent teknisk er det allerede muligt at fremstille syntetiske brændstoffer. Hvis den anvendte elektricitet er genereret fra vedvarende energi (og dermed CO2-fri), er sådanne brændstoffer klimaneutrale og meget alsidige. Hydrogen (H2), der fremstilles i begyndelsen, kan anvendes til at drive brændstofceller, mens de brændstoffer, der er dannet efter yderligere proces, kan anvendes til at drive forbrændingsmotorer eller flyturbiner.
Pilotprojekter til kommercialisering af syntetisk diesel, benzin og gas er for øjeblikket undervejs i Norge og Tyskland. Da syntetiske brændstoffer desuden er kompatible med den eksisterende infrastruktur og motorgeneration vil det tage langt mindre tid at opnå en høj grad af gennemslagskraft på markedet end at elektrificere den eksisterende bilflåde. Heller ikke for førere af ældre biler vil noget ændre sig, da klassiske biler stadig vil køre på syntetisk benzin.
Detaljerne bag brændstoffet
Hvordan fremstilles syntetiske brændstoffer? Hvor dyrt vil brændstoffet være? Forskellen mellem syntetiske brændstoffer og biobrændstoffer? Kilde: Bosch |