PERSPEKTIV Magasinet BIL Sverige har gennemgået en opgørelse fra The European Automobile Manufacturers’ Association (ACEA), som er lavet i forlængelse af de mange annoncerede stramninger af for udledning, der finder sted i flere af EU’s 28 lande inklsuive Norge. ACEA kigger i rapporten ’Dieselbegrænsninger i byområders miljøzoner’ (LEZ) på, hvad de europæiske restriktioner egentlig betyder.
Begrænsningerne på emissioner er generelt mere vidtrækkende for dieselbiler, men ACEA påpeger, at det er vigtigt at holde sig for øje, at restriktionerne især omfatter Euro 4 og ældre. Euro 4 omhandler ældre motorer, der kun opfylder krav, som blev obligatoriske i EU i 2006.
Det er altså Euro 4-dieselmotorer, som bliver forbudt i flere europæiske byer mellem årene 2018-2021.
Euro 5 standard flere steder
I visse lande er man dog allerede gået et skridt videre i indskrænkningen af dieselbiler i forhold til Euro-normerne. I svenske miljøzoner skal tunge dieselkøretøjer i øjeblikket have Euro 5 som en minimumsstandard. Efter 1. januar 2021 kræves det, at tunge dieselkøretøjer holder Euro 6-standarden. I Sverige har man dog en forholdsvis moderne lastbilpark med dieselmotorer sammenlignet med det sydlige Europa.
Årsagen til det er, at dieselmotorer ikke rigtig blev efterspurgt af forbrugerne før indtil ganske få år siden, skriver BIL i Sverige. Derfor har størstedelen af den rullende dieselpark, svarende til mellem 75 og 80 procent, Euro 5 eller Euro 6.
Af samme årsag bør forbrugerne i Europa ikke være bekymrede, hvis de regner med at købe en ny Euro 6-klasse dieselbil.
Miljøzoner
Kigger man på Sverige som land, så findes der miljøområder er i otte svenske byer fra Umeå til Malmø. Den svenske trafikstyrelse har foreslået, at de svenske kommuner kan indføre deres egne, strengere, regler fra 2020.
I Stockholm betyder det, at hverken ældre diesel- eller benzinbiler er tilladt i den indre by. Forbuddet omfatter dog ikke de Euro 6-biler, som sælges hos de svenske bilforhandlere i dag. Svenske kommuner skal med det nævnte være forsigtige med at indføre et forskelligt regelsæt end resten af EU.
Tysk opgradering
I starten af august blev det annonceret på pressekonferencen i Tyskland om dieselbilernes fremtid, at Volkswagen, Daimler, Opel og BMW vil opgradere flere end fem millioner dieselbiler i Tyskland, hvoraf Volkswagen vil påtage sig for opgraderingen af softwaren i 2,5 millioner biler.
Flere tyske medier har også fået færden af, at bilindustrien allerede nu er ved at starte en fond for at være klædt på til fremtidige miljø- og infrastrukturudfordringer i både hjemlandet og hos nabolandene i EU. Hverken politikere eller bilfabrikanter i Tyskland ønsker nemlig et totalt dieselbilforbud.
Brugtmarkeder påvirket
Ifølge BIL Sverige er der en generel mangel på brugte biler i Sverige, når det kommer til dieselbiler. Samtidig efterspørger udelandske købere i stigende grad brugte biler på el, hybrid, gas og hertil diesel, hvilket er med til at presse hjemmemarkedet for brugte dieselbiler endnu mere, da bilerne bliver eksporteret.
I Danmark oplever portalen Biltorvet, at priserne på brugte dieselbiler bliver presset i bund, fordi den megen politiske debat har stemplet bilerne som nærved farlige. Noget, der har gjort det sværere for sælgerne på platformen at afsætte dem.
Farligt køb og salg?
Det svenske magasin spekulerer også i, om det i sidste instans er både risikabelt og usmart at købe en diselbiler nu og i den kommende tid. Her er magasinets reaktion et klar nej.
Bliver man i Sverige, så viser landets bilstatistik, at hver anden nye bil i 2017 indtil videre drives af en dieselmotor. Med ny teknologi bliver motorer da også renere for hvert år. Efterhånden som reglerne strammes i EU, vil ny teknologi, blandt andet SCR katalysatorer med tilhørende AdBlue-løsning, blive installeret i mindre personbiler, hvilket vil blive dyrere, men som er bedre for miljøet.
Fakta: Her er op og ned i dieseldebatten
Dieselbiler får hug for tiden, og netop derfor er det vigtigt, at debatten tager udgangspunkt i saglighed.