23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Autogenbruger holdt åbningsfest

Flere hundrede gæster var mødt op, da Gørløse Autoimport indviede sit nye reservedelslager i Slangerup i Nordsjælland.

FLYTNING Navnet er stadig Gørløse Autoimport, og specialet er fortsat Mercedes. Men den ambitiøse autoophugger er flyttet til Slangerup - et par kilometer fra Gørløse i det Nordsjællandske. Her var lørdag budt op til stor fest, hvor de nye haller med knap 5500 kvadratmeter opbevaringshylder, med plads til over 100.000 reservedele til Mercedes Benz-biler, blev indviet.

Selv kalder indehaver Flemming Thingmand Henriksen sin autogenbrugsbiks for en af verdens mest komplette og miljøvenlige. I 2010 købte han og firmaet fire grunde i Slangerup, der tilsammen er på knap 20.000 kvadratmeter.

- Med de nye haller får vi fire gange så meget plads, hvilket også betyder, at vi kan importere og sælge fire gange så meget, siger Flemming Thingmand Henriksen.

Til indvielsesfesten var mødt mellem 600 og 800 mennesker op, der kunne opleve, at snoren til de nye haller blev klippet over af den syv årige pige fra egnen med det passende navn, Mercedes. Hun blev assisteret af byens borgmester John Schmidt Andersen (V), der i sin tale glædede sig over, at byens bestræbelser på at tiltrække nye virksomheder havde båret frugt.

Gæsterne fik guidede rundvisning i de nyopførte haller, og der var rigeligt med mad og drikke. Bilnørderne kunne sparke dæk på en flok potente "Mercere", som til dagligt står i virksomhedens salgslokaler i Gørløse.

Alt bliver samlet i 2019
Flytningen er et led i en storstilet plan, hvor det er meningen, at værksted og bilsalg skal følge efter i de kommende år, så hele virksomheden er samlet på ét sted i 2019. Flemming Thingmand Henriksen afviser at benytte lejligheden til at ændre navnet, selvom virksomheden fremover intet har med Gørløse at gøre.

- Faktisk er de to ø’er i firmanavnet et glimrende brand for os - og giver os meget opmærksomhed hos især tyskerne, som jo er dem vi handler mest med i udlandet, fortæller han.

Uddannet mekaniker
Flemming Thingmand Henriksen er selv udlært mekaniker og startede Gørløse Autoimport i 1987, hvor hovedforretningen bestod i at ophugge tyske Mercedes’er. Og den 30 år gamle strategi er stadig grundstenen i forretningen, selvom det siden er udvidet med såvel Mercedes-værksted og ditto brugtbilssalg.

- Dengang importerede vi de første Mercedes’er til ophug, hvor adskillelsen foregik uden skærebrænder, og delene blev lagt på lager. Det blev siden hen nedprioriteret, da vi begyndte at sælge originale Mercedes-dele, før fabrikken i Stuttgart satte en stopper for, at uautoriserede værksteder kunne videresælge Mercedes-dele. Men vi har stadig efterspørgslen og sælger rigtig mange nye reservedele i OE-kvalitet. Nogle dele kan dog kun skaffes originalt, så for at skaffe dem har vi igen sat fokus på vores gamle forretningsmodel og importerer nu småskadede biler til ophug, fortæller Flemming Thingmand Henriksen.

Ofte hentes bilerne i Tyskland, og det er ikke usædvanligt at der købes biler til omkring 100.000 kroner, som herefter splittes ad og rippes for dele. Årligt indkøbes et par hundrede småskadede Mercedes’er.

Hver eneste stump fra de ophuggede biler bliver oprettet på det originale reservedelsnummer, helt ned til håndbremsekabel og gearknop. Derefter bliver delene lagt på firmaets hjemmeside. Her findes de korrekte dele til den efterspurgte model ved hjælp af bilens stelnummer. Det gør, at de også sælger mange småting, som en normal ophugger ville have kasseret.

Det tager én mand cirka tre dage at adskille en bil totalt

I dag beskæftiger Gørløse Autoimport over 30 ansatte, og selve reservedelssalget udgør omkring halvdelen af forretningen.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.094|instance-web03