23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Sportsvogns-battle på stil, fart og salg

Fiat og Mazda har i fællesskab udviklet sportsvognene 124 Spider og MX-5 - men nu er makkerskabet slut, nu konkurrerer de to om salget. Hvilken af dem er hurtigst i salgsracet? Har du et gæt?

SPORTSVOGNS-DUEL Fiat 124 Spider og Mazda MX-5; platform, ophæng, gearkasse og bagtøj er ens. Motorerne er forskellige; det samme er bilernes udtryk - og priserne ikke mindst. Den nye 124 Spider har kun navnet til fælles med 1960’ernes bil af samme navn. Og den nye MX-5 er i direkte familie med MX-5, der blev lanceret i 1989. Så er det på plads.

Hvad er mest spændende - hvor ens eller forskelligt de kører? Eller hvor ens eller måske forskelligt de sælger? Lad os tage salgstallene først. For det er her, den store overraskelse gemmer sig.

Mazda MX-5 står som den store salgssucces. Der er efter første halvår solgt i alt 175 nye MX’ere i år - aldrig er der solgt så mange MX-5’er på et helt år. Ny rekord.

Med Fiat 124 Spider er det lige omvendt. I løbet af første halvår 2017 er der solgt to. Ja, t o. Det er dog ikke ny omvendt rekord af Mazdaen; der findes faktisk sportsvogne, endda i samme prisniveau, der har oplevet et salg på et rundt nul.

Men måske er det slet ikke så svært at forstå: MX-5 kan købes fra 300.000 kr., Fiaten koster over 500.000 kr. Hvad tænker Fiat-Danmark dog på? Det spørgsmål kan Fiat-importørens PR-ansvarlige Steffen Holm svare på:

- Vi har valgt at markedsføre Fiat 124 Spider i Danmark primært ud fra et marketing- og imagemæssigt synspunkt, forklarer Holm. Vi vil give kunder, der køber en 124 Spider en mulighed for at eje noget ganske specielt. Af samme årsag har vi også valgt kun at tage Fiat 124 Spider til Danmark i det højeste udstyrsniveau.

- Vi er selvfølgelig godt bekendt med, at 124 Spider er dyrere end Mazda MX-5, men de ting, som gør 124 Spider anderledes end MX-5’eren, blandt andet den italiensk producerede turbomotor gør selvfølgelig bilen lidt dyrere "netto"; en prisforskel som desværre ikke bliver mindre, når den har været igennem vores afgiftssystem.

Cognac versus sort

Samme idé, samme platform, samme alt muligt. Men to forskellige motorer og to forskellige udtryk.

MX-5 i nye udgave er på mange måder tilbage til rødderne. Mindre ydre mål, lavere vægt og med mulighed for en mindre motor - helt nede på 1,5 suge. Og dén motor skal have omdrejninger for virkeligt at flytte sig. Men mange omdrejninger og en gearkasse, der virkelig e l s k e r at blive brugt, er den perfekte kombi til hu-hej-sving-og-ballade-kørsel. En snoet bivej og en MX-5. En "racy" stil, der understreges af kabinens sorte rat, sorte sæder, sorte hvad som helst.

Til forskel fra livet i en 124 Spider. Dén kører med italienernes 1,4-liters turbomotor, der da godt kan rotere, men meget hellere vil køre med dovne omdrejninger. For at understrege stilen er undervognen sat blødere op. Cruising, strandsvejs-cruising - det er lige 124 Spider. Understreget af en kabine med cognac-farvet læder. 

BREAKING
{{ article.headline }}
0.094|instance-web03