POWERNYHED "M5", man kommer jo næsten til at nynne, bare man ser de to, M og 5 sammen. Den første M5, hvor motoren fra centermotorsportsvognen M1 pludseligt lå i en nydelig sedan. Og prisen, der var 1.000.000 kr. M5 - da den fik V8-motor. Og mere endnu: Da M5 chokerede en hel bilverden og lagde alt andet i samme stil ned med en motor med 10 cylindre omhyggeligt ordnet i et V. Og ikke bare V10 - den have 507 hestekræfter.
Det er ikke let at være den næste i den arvefølge. Men en 5-serie uden en M5? Utænkeligt. Så nu - efter nogen tøven virkede det som om - har tyskerne så lanceret den nye 5-serie i overudgaven med den berømte kode.
M5 2018 har mange hestekræfter. Ja, selvfølgelig har den det, faktisk 600 hk. Den overvældende effekt kommer fra mærkets 4,4-lites V8 med to turboer og alt i knastaksler og ventiler. Mere imponerende end 600 hk er antallet af "Nm’er" - alt i alt 750 Newtonmeter fra 1.800 omdrejninger pr. minut. 1.800 - det er altså ikke ret meget mere end dobbelt tomgang.
En legende genfødes - M5 får firehjulstræk
En af dem, der stikker op blandt bilverdenens legender, er BMW M5. Nu er den nye M5 her med endnu større effekt, hvilket ikke overrasker nogen som helst. Men det gør antallet af trækkende hjul - hvad tænker BMW dog på?