23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Fejl ved komponent-tjek kan undgås med guide

Guide skal fjerne den værste sved på panden hos teknikere, der nulstiller udstyr.

VEJLEDNING Foreningen SKAD udgiver nu en guide til, hvad mekanikere og teknikere på værkstederne stiller op med den flod af sikkerhedssystemer, som vælter ind i moderne biler for tiden.

Ifølge SKAD skal opmærksomheden fra reparatørens side skærpes. Sker et uheld, så kan elektroniske komponenter tage skade, hvilket både kræver fejlfinding, udskiftning og kalibrering/programmering.

Før og efter
Generelt gøres der forskel på FØR-Scan, EFTER-Scan og EFTER-Rep kalibrering/kodning. I bilproducentens vejledninger findes der nøje beskrivelser på fremgangsmåden. Alternativt kan der anvendes hotlines fra frie leverandører. Under alle omstændigheder kræver det en eller flere opdaterede OBD diagnoseapparater, for at kunne dække det relevante mærke og model.

SKAD pointerer, at man skal være opmærksom på, at dette kan være tidskrævende arbejdsprocesser, som skal fastholdes i Forsi/autotaks som udført arbejde. Findes der ikke relevante beskrivelser, der dækker arbejdsprocesserne, så skal der oprettes et eller flere 1000 numre, der dækker det udførte arbejde.

Fejlfinding
Det første man skal gøre i forbindelse med en modtaget skade er, at udlæse fejlkoder og undersøge skader på elektroniske systemer. Vær opmærksom på, at denne diagnose ikke kan gennemføres, såfremt 12 volt systemet er nede.

Efter reparationen er gennemført, skal man sikre at alle fejlkoder er slettet, og at der ikke fremkommer nye fejl. I flere tilfælde er det nødvendigt at køre en tur i bilen, for at slette fejlkoder. Nogle fejlkoder fremkommer først, efter en køretur af en bestemt afstand, et given antal elektroniske cykler eller når andre forhold er opnået. For at undgå at kunden reklamerer over at for eksempel motorlampen lyser, eller andre lamper tænder, bør det sikres, at de fornødne undersøgelser er blevet gennemført, før bilen afleveres til kunden.

Sensor-boom
Flere og flere biler er udstyret med det såkaldte ADAS (Advanced Driver Assistance Systems).

Herunder tæller kameraer, sensorer, radarsystemer, lasersystemer og meget andet. For at kunne kalibrere disse, kræver det både adgang til bilproducentens procedurer, samt skal man være i besiddelse af relevant kalibreringsudstyr.

Forhandlere kan give svar
Har man ikke mulighed for at kalibrere eller kode relevante elektroniske enheder, så kan man henvende sig til en bilforhandler, der er i besiddelse af det fornødne udstyr. Det er vigtigt at sikre at alle systemer er korrekt kalibreret og funktionsdygtig, før bilen afleveres til kunden.

Det er ikke tilladeligt at sende kunden til et andet værksted, for at få gennemført kalibreringen. Omkostninger til kalibrering fastholdes i forsi/autotaks via indbyggede koder eller via 1000-numre.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.219|