VIDEN Både på karrosseriværksteder og lakværksteder går udviklingen stærkt i disse år. Sådan har det været i et stykke tid, og alt tyder på, at det fortsætter. Desværre er det ikke altid, at medarbejdernes viden følger med lige så hurtigt. Det oplever konsulenterne i AutoBranchen Danmark, når de kommer på besøg rundt omkring i landet.
- Det er virkelig vigtigt, at branchens medarbejdere er på forkant med udviklingen. Manglende viden kan dagligt koste værkstederne penge, siger Finn Larsen, der er teknisk konsulent i AutoBranchens VidenCenter.
Konsulenten nævner masser af eksempler på opgaver, som kan synes nye og vanskelige for en karrosserismed, fordi der skal bruges pc og testudstyr.
Oplagt ved skader
Udstyret skal blandt andet bruges i forbindelse med en skadesopgørelse, eller når elektriske komponenter skal udskiftes i forbindelse med en skadesopgave. Desuden skal karrosseriværkstedet kontrollere, om en skade har aktiveret sikkerhedsudstyret, og om komponenterne skal udskiftes, eller kalibrering og justering er nok til, at bilen er sikker igen efter reparationen.
- Den slags opgaver kræver, at smeden bliver uddannelsesmæssigt opdateret. Som det ser ud i dag, bruger en del karrosserismede deres mekaniske kolleger til den slags opgaver, men skal der tjenes penge på karrosseriarbejde, er det nødvendigt, at karrosserismeden selv kan løse opgaverne. Tidsforbruget i forbindelse med, at bilen skal flyttes fra afdeling til afdeling, er simpelthen for dyrt, siger Finn Larsen, der også oplever, at autolakererne med fordel kan indhente ny viden og tjene penge.
Vigtig kontrol af beregningen
En autolakerer skal kunne læse og tyde den lakrapport, som bliver skabt ved skadesberegningen. Han eller hun skal kende til de manualer og vejledninger, som ligger til grund for beregningen.
- Hvis lakereren ikke kan kontrollere, at beregningen er rigtig, vil virksomheden gå glip af den omsætning, som er nødvendig for at drive et moderne lakeringsværksted. Desuden er det vigtigt, at lakereren kender til de mange forskellige lakopbygninger, som findes i dag, siger Finn Larsen, og henviser til, at autolakereren skal kunne vejlede karrosseriværkstedet i forbindelse med de beregninger, som karrosseriværkstedet skal lave på lakarbejdet, for at være sikker på at få den rigtige pris.
- Det koster faktisk penge hver eneste dag, at man undlader at udveksle viden om informationer, fortsætter han.
Han understreger, at både lak- og karrosseriværkstedet skal være opmærksom på, at det er dem, der hæfter for det arbejde, som udføres. Bruger man reservedele eller reparationsmetoder, som ikke lever op til producentens anvisninger, er det værkstedet som reparatør, der hæfter for garanti og sikkerhed.
- Specielt nye biler, der er fyldt med elektroniske sikkerhedssystemer, skal reparatørerne være opmærksomme på, skal kontrolleres før og efter reparation, siger Finn Larsen.
Opfordring: Husk nu den efteruddannelse
Manglende efteruddannelse kan koste værkstederne.