ANERKENDELSE For 21 år siden, da det tidligere BMW Specialisten, nu Schmiedmann, blev skabt, var det ikke socialt anerkendt at tune en fin BMW-bil. At anvende sænkningssæt, sportsudstødning og måske karrosseridele blev anset for at ødelægge bilens udseende og køreegenskaber. I dag er situationen helt anderledes - og med god hjælp af bilfabrikkens egen tuningsenhed, M Performance. Det fortæller indehaver og direktør Martin Thorup Andresen.
- M Performance har ikke taget omsætning fra os - tværtimod. Fabrikkens markedsføring af egen tuning har gjort det mere legitimt for Hr og Fru Danmark at smukkesere bilen og ændre på dens mekaniske setup. Tidligere var det kun "drengerøvene", og ikke kun BMW er indvandrernes yndlingsmærke længere. Samme udvikling ses hos eksempelvis Audi, Mercedes og Porsche, siger Martin Thorup Andresen.
Han tilføjer, at det i dag er helt almindelige BMW-kørere, der via Schmiedmann vælger sænkning, chiptuning, opgradering af intercooler, bigbrake-kits, karrosseridele, interiørdetaljer og andet til deres dejlige køretøj.
Gennemsigtige priser
Kunderne i den Odense-baserede virksomhed, med BMW-ophug i Nordborg på Als, er både unge og ældre, feinschmeckere i teknik samt samlere, der skal renovere typisk en klassisk E30 3-serie fra 1983-91.
Og så er der salget til øvrige værksteder i Danmark, med CVR-rabat på 30-40 procent i snit.
- Vi kører med gennemsigtige og helt lave priser til såvel bilejere og værksteder. Med login kan mekanikere på skærmen vise bilejerne priser på såvel vores parallelimporterede originaldele, uoriginale og brugte dele fra vores ophug. Vi prøver på alle måder, også via vores hjemmeside og nyhedsbreve, at gøre det så godt, at hverken B2B eller B2C kunder kigger andre steder, siger Martin Thorup Andresen.
14.575 danske kunder har selv valgt at modtage Schmiedmanns meget vel udførte ugentligt nyhedsbrev. Tilsvarende 13.390 i udlandet. Firmaet har 38.000 følgere på Facebook og får den del kundehenvendelser om nyheder via de digitale medier.
Giver gerne byggefif fra sig
Blandt andet er Schmiedmann kendt for sine "gør det selv"-instruktioner og videoer på nettet. Ofte lavet via arbejde på kundebiler af de fire ansatte mekanikere og værkføreren.
- Vi laver jo kun BMW og kan dermed ofte dele erfaringer og fif på Facebook og via vores hjemmeside. Det er jo komplekse biler, og også flere værksteder har været glade for at få råd og fif, siger Martin Thorup Andresen.
Bil-Janteloven skrottet
Seneste nyt fra Schmiedmann er, at bilforhandleren Munich Cars har lejet sig ind med salg af BMW og Mini salg, som skal gøre det endnu mere interessant at komme forbi i Odense, og måske prøve en spoiler under besøget.
- Det har været sjovt at følge udviklingen inden for tuning. Især de tyske mærker tuner mere aggressivt ab fabrik. Også voldsom tuning, der signalerer "her kommer jeg" er i dag ok - janteloven er skrottet. Det er godt for eftermarkedet. Flere af vores kunder vil kunne bruge bilen både som gadebil og til trackdays. Og mange finder BMWs originale dele for dyre og vil hellere købe dem hos os, siger Martin Thorup Andresen.
Nyt hit hos Schmiedmann er en OBD enhed - en original, parallelimporteret såkaldt analyzer fra netop BMW M Performance, der kan give bilejeren info på mobiltelefonen om laptime, G-påvirkning og andet, der har direkte sammenhæng med den tunede bils performance - eller skal vi sige ydelse.
Bilfabrikkerne har legitimeret tuning
Schmiedmann, med speciale i BMW, oplever øget interesse for tuning, efter at BMW-fabrikkens M Performance er kommet til.