KONKURRENCE - Bilfabrikkerne har kunderne først og kan påvirke dem tidligt. Især fabrikkernes udsagn om garantiproblemer ved montering af uoriginale dele gør det vanskeligt for aktører på eftermarkedet. Og mærkeforhandlerne får vredet armen rundt i forhold til primært at bruge originaldele, siger indehaver af Rally Centeret i sydsjællandske Holmegaard ved Næstved, Jacob Arnes Rasmussen.
Han tilføjer, at hverken traditionel karrosseri-tuning eller motortuning derfor er firmaets metier.
- Motortuning er forbeholdt entusiaster, og vi har ikke specialister på området blandt vores seks ansatte. Software fra bilfabrikkerne, og deres store lobbyarbejde, har desværre medvirket til en opbremsning i brug af andet end originalt udstyr og dele. Selv om det kan undre - hvis en proces har TÜV-godkendelse, burde det vægte mere end danske politikeres syn på tekniske forhold. I dag er det forbudt at markedsføre, sælge og benytte mange tuningsprodukter på grund af miljøkrav, så motortuning er at bevæge sig ud på tynd is, og jeg vil ikke råde nye aktører i autobranchen til at overveje at gå ind i motortuning på grund af de mange aspekter omkring godkendelser, miljø og garanti, siger Jacob Arnes Rasmussen.
Fælge i fremdrift
Rally Centeret har valgt at fokusere på fælge, især efter at have fået italienske OZ som medejer. Der er dog også kundeinteresse for firmaets sportsudstødninger fra Remus, især de dyrere systemer, hvor man kan justere bilens lydbillede.
- Heldigvis er markedet for større, dyrere og teknisk avancerede fælge i stigning, og her kan vores kunder hos frie værksteder og dækcentre være med uden, som de autoriserede forhandlere, at skulle forholde sig til baglandets politik omkring uoriginalt vs. originalt.
- Vi arbejder kun med de fælgmærker, hvor vi er producentens ansigt udadtil, såsom OZ familien med MSV og Sparco, samt også Borbet, Autec og Carlsson, siger Jacob Arnes Rasmussen.
Han har desuden taget mærket Novatune ind, der blandt andet tæller tidligere Hartge-medarbejdere, efter at Herbert Hartge valgte at lukke tuningsvirksomheden, angiveligt på grund af ikke at kunne få solgt til en tilstrækkelig høj pris.
Bilfabrikker svære at bide skeer med
Rally Centeret har valgt vejen frem med fokus på især fælge, efter bilfabrikkernes indtog på tuningsmarkedet.