BILSALG Alternativet glæder sig over Dansk Folkepartis melding om en afgiftsreform. Det åbner for en diskussion om et system, hvor afgiften afhænger af bilens miljø- og klimabelastning.
Bilafgifter kan klares adskilt fra forhandlingerne om Finansloven, mener klima-, miljø- og energiordfører Christian Poll (AL).
- Det er fint at tale åbent om en grøn afgiftsomlægning frem for lavere bilafgifter. Det giver lejlighed til at tale om bilers udledninger. Det, som DF siger, er meget grønt langt hen ad vejen, siger Christian Poll.
- Omlægningen kan ske gradvist over en bils levetid på 8-10 år, for så vil værdiforringelser ikke være voldsomme, fremhæver han.
Kørselsafgift
Han foreslår et system med en kørselsafgift som hovedelement, der gradueres efter biltype og forurening, sted og tidspunkt.
- Registreringsafgiften skal ikke baseres på bilens værdi. Vi skal basere tingene langt mere på de ressourcer, der bruges til at producere og drifte bilen.
- Det har vi tænkt ind i vores model for roadpricing, så det bliver billigt eller gratis at køre i yderområder og dyrt at køre inde i storbyer, specielt i myldretiden.
Opfordring til regeringen
Den første V-regerings grundlag fra 2015 undtog en omlægning af bilafgifter fra skattestoppet.
- Det har vi ikke set. Vi har kun set, at afgift er fjernet for de dyreste biler. Vi har til gode at se, at regeringen tager fat i hele området for persontransport. Jeg glæder mig til at blive en del af den forhandling, hvis regeringen tager det initiativ, siger Christian Poll.
Han ønsker en provenuneutral omlægning ligesom Kristian Thulesen Dahl (DF), dvs. uændrede afgiftsindtægter for staten.
Det begreb er elastisk og afhænger af udgangspunkt og forudsætninger.
Bilkørsel med fornuft
Alternativet arbejder for mere og billigere kollektiv trafik og færre i individuel transport, der er baseret på fossile brændstoffer.
- Derfor giver det mening at flytte afgifter over på biler, der kører kort på literen, men der er ikke altid offentlig transport. Det giver ikke mening at drifte en dieselbus, der kører rundt med tre passager i yderområder. Så giver det mere mening at køre i små biler, og gerne i elbiler, slutter Christian Poll.
Alternativet roser DF’s afgiftsåbning
Omlægning af bilafgifterne kan ske over en halv snes år af hensyn til eksisterende biler, mener Christian Poll fra Alternativet.