SUVTEST Jeg sætter mig ind i testbilen og gør mig klar. Lad os lege med tanken, at jeg ikke vidste, hvilken bil, jeg kørte i. Logo på ratnavet er dækket til, ligesom diverse navne på instrumenter er fjerne. Hvilken bil ville jeg så efter de første kilometer gætte på, jeg kørte i? Audi antagelig. Så lækkert kører bilen.
Men dér blev jeg snydt - bilen her er ikke en Audi, bilen er den nye Skoda Kodiaq. Ny, stor SUV med forskellige motorer på benzin eller diesel. Priser fra 456.000 kroner for benzin og fra 480.000 kroner på diesel.
Men måske er det slet ikke så underligt, at jeg gætter "Audi." For vel står der næppe Audi på så meget som en eneste del, og da slet ikke på bilens papirer. Men Skoda er jo en del af den store Volkswagen-familie - præcist som Audi. Og der er da også mange dele, der både findes i denne Kodiaq, i tilsvarende Volkswagen-modeller og Seater for den sags skyld. Samt Audi.
Kodiaq er som type jo en SUV, endda en stor udgave af typen. Her er rigeligt plads til begge på forsæderne og plads nok til de tre på mellemrækken. For der er alt i alt plads til syv i en Kodiaq, så næste række til tre er mellemrækken og helt ude bagved er så tekniks set bagsædet.
Men lad os bare kalde de to bageste sæder for "grisekassen" - god til ikke for store børn på ikke for lange ture. Og jo, voksne kan sidde deromme. Men kun en kort tur, hvis du vil holde dig gode venner med alle i familien.
Kodiaq er først og fremmest og mere end noget andet komfortabel at køre i. Og i vores testbil med stor benzinmotor, den med 190 hestekræfter, DSG-gear og med velduftende alcantarasæder er det luksus fra morgen til aften. Men sidder godt, ja, perfekt, støjniveauet bør i realiteten hedder lydniveauet og i køreprogrammerne "normal" og "Eco" er affjedringen perfekt komfortabel. Ingen lyd, ingen stød - ikke noget ud over behagelig transport.
Komfort, komfort og atter komfort. End ikke i køreprogrammet "Sport" er bilens køreegenskaber sporty. Måske overraskende nok for bilen deler platform med Volkswagen Touran, der har et sporty snit og med Seat Ateca, der er en af typens mest sporty. Men det understreger den forskel, som Volkswagen-koncernen ønsker mellem mærkerne - Skoda; ingen pjank her, men seriøs komfort.
Hos Skoda-Danmark er der tilfredshed med salget af Kodiaq. Pressechef, Jana Olsen oplyser:
- Salget på Kodiaq er gået over al forventning, og vi har i år allerede solgt cirka 500 biler i år. Hvis vi kunne få biler nok fra fabrikken, trender vi mod 800 enheder.
500 solgt - også takket være komfort
Med et foreløbigt salg på 500 biler er den nye Skoda Kodiaq kommet godt fra start. Bilens kvaliteter er blandt andet dens store komfort, konkluderer vi efter testen af den 190 hk’s benzin-version.