23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Stor bil, lækker kabine

Så er stationcar-udgaven af Opels nye Insignia klar. Hvilket kort har Opel-forhandlerne herefter på hånden? Vi kører de første kilometer i den særdeles rummelige tysker for at finde svaret.

TEST Den nye Opel Insignia Sports Tourer - som Opel siger, når de mener stationcar - er den naturlige follow up på den nye Insignia som sedan. Teknisk er de to biler ens, men Sports Tourer fører sig frem med yderligere plads, hvad der i øvrigt ikke er en mangelvare i sedan-udgaven.

Som sedan er Sports Tourer sporty designet, og når vi ser den stå dér, parat til at give os de første kilometer, er det indlysende, at stor bil, lækker kabine og det nyeste i sikkerhedsteknologi er hovedoverskriften for det nye flagskib fra Opel.

Opel har bredt den store pallette af motorer ud over den nye Insignia Sports Tourer - benzin fra 140 til 260 hestekræfter og diesel med spændvidden 110 til 170 hestekræfter. Her ved premieren i Hamburg har vi først og fremmest mulighed for at teste den 170 hestes stærke dieseludgave med store 18 tommer fælge.

Lydniveauet er lavt, ja, faktisk exceptionelt lavt - og oplevelsen af stilhed holder ved selv ved lidt højere hastigheder, som vi kan prøve her i bilens hjemland. Vi konstaterer, at den lave Cw-værdi ikke bare er godt for bilens forbrug - men altså også for oplevelsen af behagelig kørsel.

Om de 170 heste er kort at sige: De trækker rigeligt fint.

Skal det gå hurtigere, altså meget hurtigere, kan Opel også hjælpe med det. En 260 hk stærk turbobenzin i øvrigt med 4WD er på den lange liste over varianter. Den nye Flexride-affjedring er rigelig stiv til at klare de mange yderligere hestekræfter.

Førerassistenter og infotainment er blevet et must i bilnyheder årgang 2017 - og ikke mindst i Passatklassen, hvor Insignia Sports Tourer jo er landet.

Opel har blandt andet dette parat i den nye Insignia: Mærkets IntelliLux LED-forlygter, der kan lyse særligt langt uden at blænde, det nyeste indenfor førerassistenter og det fede headup-display. Det kan i farten ligne ren lir; men har man først kørt med de vigtigste oplysninger "oppe i" frontruden, ved man, at det gør det hurtigere - og dermed sikrere - at hente de vigtigste oplysninger om kørslen lige NU.

Oven i hatten fås Insignia Sports Tourer med det nye Opel OnStar-system, et system, der kan hjælpe med alt lige fra at booke hotellet og finde parkeringspladser til at rekvirere hjælp, hvis det er nødvendigt.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.093|