SAMARBEJDE Der er prestige i at være nummer et. Og der er muskler i at være flere sammen om samme opgave - både når det kommer til knowhow og til at have kapital nok i ryggen.
Det konstaterer de to japanske bilkoncerner Toyota og Mazda i fællesskab, idet de to netop har offentliggjort, at de nu styrker samarbejdet rent teknisk og hvad angår fælles økonomiske muskler. Det offentliggjorde de to ved ugens begyndelse.
Rent teknisk er der tale om en bekræftelse af et samarbejde, de to indgik i 2015, Memorandum of Understanding eller bare MOU, som de to kalder aftalen. Men nu bekræftes, forlænges og udbygges samarbejdet.
Rent teknisk udvides begge virksomheders aktiekapital og begge køber aktioner hos hinanden for samme beløb.
Genvej til selvkørende biler
Den øgede, fælles styrke skal benyttes til fælles udvikling af ny teknik. Toyota og Mazda to formulerer det således: Vi vil kunne tilbyde "attraktive biler til forskellige behov og kunder over hele verden." Og det understreges, at samarbejdet tænkt langtrækkende: "De to virksomheder har diskuteret et grundlæggende samarbejde med henblik på at etablere et langsigtet og ligeværdigt partnerskab."
Helt konkret skal der blandt andet etableres et joint venture til fremstilling af biler i USA. Toyota og Mazda "forventer," som de formulerer det, at det nye joint venture, der skal være aktivt fra 2021, skal producere crossover-biler, som skal sælges under Mazda-navnet i Nordamerika, mens det skal producere Toyota Corolla-biler til samme marked. Altså en aktivitet med ret så øjeblikkelig effekt.
Til det lidt længere perspektiv skal Toyota og Mazda i fællesskab udvikle elbiler, hvor begge parter må formodes at være væsentligt bagud i forhold til flere europæiske og amerikanske konkurrenter, især Tesla og GM.
Dernæst skal Toyota-Mazda intensivere udviklingen af næste generations produkter, som de formulerer det, altså connectivity-teknologi og avancerede sikkerheds-teknologier - herunder selvkørende biler.
Det forstærkede samarbejde mellem de to koncerner får ingen direkte konsekvenser for danske forhandlere og værksteder med det samme. General manager hos Toyota-Danmark, René Mouritsen ser samarbejdet på det rent strategiske plan, og at det derfor ikke får en dansk afsmitning med det samme. Tilsvarende vurdere administrerende direktør hos Mazda-Danmark, Niels Nyrup.
Rent japansk samarbejde
Japanske Toyota i samarbejde med ligeledes japanske Mazda. Her er altså ikke tale om nogen alliance hen over landegrænserne eller en over et ocean - altså til forskel fra samarbejdet mellem italienske Fiat og amerikanske Chrysler og ligeledes til forskel fra samarbejdet mellem franske Renault og japanske Nissan, i øvrigt senest udvidet med japanske Mitsubishi.
Over for transatlantiske samarbejder er den store Volkswagen Group med bl.a. seks bilfirmaer, der alle er fra Europa og især Hyundai-Kia-koncernen, der jo er samarbejde inden for ét land, Korea.
Toyota og Mazda hånd i hånd
For hurtigere at kunne lancere el- og selvkørende biler køber de japanske giganter Toyota og Mazda sig ind i hinanden.