DOM - Vi kan Ikke leve uden eksport af biler af hensyn til flowet og omsætningshastigheden. Så vi er afhængige af udenlandske opkøbere, der gerne vil lægge kontant betaling, og som de danske hvidvask-regler ødelægger for os. Jeg mener, at dele af dommen mod mig er uretfærdig, siger stifter og medindehaver af Tørring Auto nord for Vejle, Lars Madsen, til Motor-magasinet efter tirsdagens byretsdom i Horsens på 30.000 kroner for hvidvask.
Han glæder sig dog over, at sagen, der startede for tre år siden, blev reduceret fra 17 til fem forhold, hvoraf to faldt på grund af forkerte kursomregninger.
Bilforhandleren blev dømt for i flere tilfælde at have modtaget kontantbeløb over grænsen på 50.000 kroner. Grænsen er fastsat for at forhindre, at kriminelle kan vaske sorte penge hvide uden at efterlade sig et transaktionsspor.
Tre-i-en eller hver for sig
Tørring Auto modtog eksempelvis 17.200 euro svarende til 126.546 kroner fra en tysk kunde, der i juni 2015 købe en Saab, en Nissan Micra og en Kia Ceed. Her føler Lars Madsen sig uretfærdigt dømt, da han mener, de tre biler blev solgt hver for sig. I en anden handel modtog bilforhandleren 51.495 kroner for en Mercedes-Benz CLS 350, som han solgte sommeren 2015.
Tørring Auto frifindes dog for et af forholdene, der lå lige på grænsen. Her havde firmaet modtaget kontant betaling på 50.030 kroner for en brugt Audi A3.
Lars Madsen fra Tørring Auto sagde under retsmødet, at firmaet handlede i god tro, men ikke havde været tilstrækkelig opmærksom på reglerne. Han sagde også, at han anså en overskridelse på 30 kroner i et af forholdene for en bagatel. Og den del af anklagen er dommeren altså enig med ham i.
Ser frem til tysk afdeling
Men bilforhandleren dømmes for de øvrige handler, og han skal ud over bøden betale sagens omkostninger.
- Jeg vælger nok ikke at anke, når jeg ser den endelige dom, for det kan ikke betale sig at bruge krudt på tidsforbrug og advokat. Men jeg ser frem til at få etableret mig i Flensburg med et kontor, så vi kan få et ensartet flow og forenklet drift i forhold til Skat med vores 3000 eksportbiler årligt, siger Lars Madsen.
Han fortæller blandt andet om situationer, hvor Skat kan påberåbe sig retten til at tilbageholde en bil for en udenlandsk køber ved at kalde den til efterkontrolsyn. Det betyder, at Tørring Auto ikke kan fortælle kunden, hvornår han kan hente sit køretøj. I en moderne tid, hvor volumen og hastighed er afgørende, er det problematisk for en bilforhandler.
I Flensburg har Tørring Auto fra 1. september lejet sig ind i Hanveds industriområde tæt på motorvej A7 med kontor, plads under tag til bilerne og rigeligt udenomsareal til de brugte biler i selskabet DK Auto-Eksport Gmbh. Lars Madsen driver desuden hjemmesiden www.kvalitetsbiler.dk.
Ny tysk kontant-grænse
I Tyskland blev i juni indført en øvre grænse for kontant handel med biler på 10.000 euro - cirka 75.000 kroner. Lars Madsen understreger overfor Motor-magasinet, at kontoret i Flensburg har været længe undervejs og ikke etableres for at omgå de danske hvidvask-regler, men at den væsentligste årsag er de danske skatteregler, der besværliggør salg og udlevering til hans mange udenlandske kunder.
Tørring Auto idømt bøde for hvidvask
Indehaver Lars Madsen anker næppe dommen på 30.000 kroner i bøde for at have modtaget for store kontantbeløb i bilhandler. Flytter syd for grænsen med eksportbiler.