OPLADNING Finans hos Jyllands-Posten har gennemgået regnskabet hos udbyderen af opladning til elbiler, Clever. Og umiddelbart er det ikke god læsning for ejerne bag Clever, der tæller Seas-NVE, SE Nrgi, Eniig og Energi Fyn.
Siden 2009 har Clever tabt 147 millioner kroner, viser Finans’ gennemgang af regnskaberne hen over årene mellem 2009 og 2016. Jesper Lange, der er bestyrelsesformand i Clever kan over for Finans godt se, at det ikke ser for kønt ud.
- Vi havde en drøm om, at investeringen i Clever ville flyve lidt hurtigere, end den har gjort, men den afgifts-intermezzo, som vi har haft de senere år, driller os, fortæller Jesper Lange til Finans.
Afgifter gør ondt
For adm. direktør Casper Kirketerp-Møller er situationen i sagens natur heller ikke tilfredsstillende. Han forsøger at se positivt på fremtiden, især med udgangspunkt i de politiske vinde, der har bragt fossilmotorer i modvind.
- Jeg tror stadig, at Danmark er det eneste land i Europa, som er begyndt at pålægge afgifter på elbiler, så det er jo ikke de samme vilkår, som man for eksempel har i Norge. Det gør det ikke lettere, men allerede i de kommende år forventer man, at den relative prisforskel på at køre elbiler og benzinbiler bliver væsentlig mindre, fortæller Casper Kirketerp-Møller til Finans.
Dækningen i Finans har da også fået Lars Christian Lilleholt, der er energi-, forsynings- og klimaminister (V) til at kommentere på sagen om de mange tabte penge. I sidste uge sagde han følgende til avisen:
- For mig at se er det her et wake-up-call til selskaberne (ejerne af Clever, red.): Tænk jer om, hvordan I bruger forbrugernes penge.
Clever bløder penge
Ejerne af Clever har siden 2009 tabt 147 millioner kroner.