23948sdkhjf

Flot bilsalg i blandet sommervejr

Bilsalget i juni og første halvår sætter rekord igen, juli ligger under salget samme måned sidste år.

STATISTIK Salget af personbiler sætter igen rekord. I første halvår 2017 til og med juni blev der solgt flere personbiler end nogensinde før i tilsvarende periode. Med 123.791 personbiler er det knap 6 procent mere end sidste år (116.848), som ligeledes satte rekord både for halvåret men også for hele årets vedkommende.

I juni måned blev det i år til 23.959, hvilket er det største salg i en enkelt måned i nyere tid, om end kun marginalt over sidste års rekord på 23.631, også i juni måned.

Tallet for juli blev på 15.207 personbiler, hvilket er 3,3 procent under juli måned sidste år.

Erhvervsbiler følger med
Salget af kommercielle biler, vare- og lastbiler, ligger efter første halvår ligeledes på et fortsat ganske godt niveau, om end lidt under den tilsvarende periode i 2016. Varebilerne er på 18.509 for første halvår, hvilket er 3,2 procent under sidste år. For lastbilerne er forskellen marginal, første halvår i år lyder på 2535 enheder, hvilket er 1,4 procent under sidste år. Busmarkedet som for halvåret tæller 410 enheder blev betydeligt højere end sidste år.

Privatleasing driver salget
- Vi er naturligvis glade for det flotte bilsalg og de positive tendenser. Vi har en lav ledighed, et øget behov for mobilitet og en god samfundsøkonomi og reallønsfremgang, hvilket er med til at drive det høje bilsalg.

Samtidig ser vi også en masse nye tilbud i markedet, som eksempelvis privatleasing med lav udbetaling, hvilket medvirker til, at det er blevet nemmere at skaffe sig adgang til en ny bil, siger Gunni Mikkelsen, direktør hos De Danske Bilimportører.

Han vurderer, at tendensen er, at forbrugerne, såvel som virksomhederne, fastholder deres bilbudget og således får mere bil for pengene i kraft af de seneste to finanslove med afgiftsnedsættelser.

- Danskerne har en meget stor appetit på nye biler, og vi oplever stor efterspørgsel på biler i alle størrelser.

De mindre biler udgør stadig størstedelen i Danmark, men salget viser, at det er alle typer kunder, der er ude og købe bil - den lidt større familie, de yngre førstegangskøbere og firmabilisterne, siger Gunni Mikkelsen.

Segment-forskydning
De tendenser, vi har set indenfor segmentfordelingen de senere år, fortsætter; andelen af mikro- og minibiler falder en anelse, og danskerne køber i nogen grad biler, som er et til to numre større. Typisk i SUV/crossover segmentet, idet bilerne i mellemklassens C segmentet) og de store biler i D segmentet stort set fastholder deres andel. Det er bilerne i SUV segmentet som tager en større andel, første halvår 2017 knap to procentpoint mere end i 2016.

Men danskerne kører fortsat i markant mindre biler end i landene omkring os, og lige under halvdelen af salget udgøres stadig mikro- og minibiler.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.204