OMLÆGNING Naturen er smuk på Mors. Her er bakker og dale og veje, der snor sig mellem marker og småbyer. Gang på gang møder blikket smukke udsigter til fjorden, og vindmøllerne snurrer lystigt. På én eller anden måde hører de tre miljørigtige Teslaer til på øen, når de stort set lydløse glider gennem landskabet. Og taxavognmand Morten Noesgaard er ikke i tvivl, når man spørger ham om erfaringerne efter at have kørt Tesla i nu to år:
- Vi har fået et bedre arbejdsmiljø, vi sparer tid og penge på service, og vi kører rundt i nogle fantastiske biler, siger han. Dertil kommer naturligvis glæden over at køre grønt og den goodwill, det giver fra kunderne.
Sammen med brødrene Anders og Thomas, der også er selvstændige vognmænd, valgte Morten Noesgaard at skifte diesel samt henholdsvis VW og Mercedes ud med el og Tesla, da politikerne havde afskaffet frikørselsordningen. Hermed kunne bilerne ikke mere frikøres over to-tre år og sælges med fortjeneste. Nu skulle der betales afgift, og det var et hårdt slag mod taxabranchen.
Bilservice meget sjældnere
- Derfor valgte vi at tænke i nye baner, og ved at gå over til Tesla kunne vi spare på både brændstof og service. I dag er diesel ikke så dyrt som den gang, så gevinsten er mindre, siger taxavognmanden.
De havde hver især regnet på det og var en tur i København for at prøvekøre Tesla Model S. Efter det var de ikke i tvivl, og i løbet af de to år har de tre biler hver især kørt mellem henholdsvis 200.000 og 256.000 kilometer.
- Og de kommer til at køre meget mere. Vi har jo garanti på motor mv. i otte år og regner med at køre i hvert fald i fem år. Så vil vi nok overveje salg, og det bliver sandsynligvis til private. Kan vi ikke sælge for en ordentlig pris, kører vi videre, siger Morten Noesgaard.
Da de tre biler for to år siden skulle ombygges til hyrevogne, brugte de som sædvanlig Thybo Biler i Thisted.
- Ja, ham kender vi og er trygge ved, og for ham var det spændende pludselig at få tre Teslaer ind, fortæller Morten Noesgaard.
- Tidligere var vi til service hver omkring to eller to en halv måned og måtte undvære bilen flere dage om året. Nu er vi til service hos Tesla i Aarhus én gang om året, og vi har stort set ikke haft tekniske problemer. I den ene af bilerne var der i starten en mislyd, men så blev motoren blot skiftet ud, og siden har der ikke været noget.
Bidraget med bilafgifter
Tesla-brødrene har indgået samarbejde med Thy-Mors Energi, der har sørget for en effektiv ladestander, hvor opladning sker på 1 time og 20 minutter. Så kan der lige slappes af, og det er med til at give en mindre presset hverdag.
De tre brødre har ikke kun ture på Mors, nogle gange skal de langt væk, og det er ikke noget problem. En fuldt opladet bil kører 500 kilometer, og skulle en kunde bestille en tur til København, holder bilen blot ind i 20 minutter i Middelfart for at blive ladet op. Så kan kunden jo lige komme ud og strække benene lidt.
Morten Noesgaard er formand for Dantaxi i Nykøbing, der er en sammenslutning af lokale vognmænd med i alt seks biler, og selvfølgelig går snakken om elbiler contra dieselbiler blandt kollegerne.
- Vi har jo før måttet høre, at vi ikke har bidraget så meget til statskassen, fordi vi ikke skulle betale registreringsafgift. Men faktisk har vi bidraget mere end vore kolleger, for vi er jo oppe i en høj prisklasse, og har derfor betalt noget mere i moms ved anskaffelsen, siger Morten Noesgaard.
Nu er det som bekendt slut med at fritage elbiler for registreringsafgift, og de tre brødre har på den baggrund ikke den store ros til politikerne.
- Nej, de vil gerne gøre Danmark mere grønt, men de vil dæleme også have penge for det, som Morten Noesgaard siger.
Begravelse og bryllup
Han og brødrene har det godt med at give deres bidrag til miljøet ved at spare omgivelserne for CO2-udledning, og det har kunderne også. Derfor kan der komme helt specielle opgaver til, som den gang, de tre elbiler skulle køre for et bryllup, eller da de skulle køre lydløs kortege ved en gammel kundes begravelse.
Og måske kan pionererne fra Mors inspirere andre? I hvert fald har de været en tur i hovedstaden for at fortælle Københavns Kommune om deres erfaringer.
Taxa-brødre på Mors foretrækker Tesla
De kører stilfuldt og lydløst rundt med deres taxaer på Limfjordsøen Mors, og for de tre vognmænd har overgangen fra diesel til el givet bedre arbejdsmiljø og masser af goodwill fra kunderne.