23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Ny Fiesta satser på mere komfort

Seat og Nissan har sat ny standard blandt minier, så der skal meget til at komme til tops her. Ford satser først og fremmest på lav startpris og højt udstyr for at få den nye Fiesta godt fra start.

TEST Fiesta - det er jo den med de skarpe køreegenskaber og det rodede instrumentbord. Plus en pragtfulde EcoBoost-motor - 1 liter, 3 cylindre og fra 100 hk. Præcist sådan kender vi Den Blå Ovals bil i miniklassen.

Første Fiesta er fra 1976, den nuværen... - hey, stod der virkelig, at den første er fra 1976; det er 41 år? Og ja, det gjorde der. Den nuværende, sjette generation stammer fra 2008, så Fiesta trænger til at blive fornyet til generation syv. Det tog sin tid, men fra den 2. september er den nye Fiesta her. Men et langt tilløb kan jo ofte sikre et langt spring. Er det lykkes for Ford - har Den Blå Oval formået at gøre den i forvejen velkørende Fiesta endnu skarpere til glæde for sportskørere, eller har de spillet safe-kortet for at skabe en bil, der henvender sig til flere?

Vi er i Spanien for at køre de første kilometer i Fords konkurrent til typisk VW Polo. Her er høj sol og fantastiske veje - her skal vi finde svaret, der kommer her: Ford har spillet safe-kortet - så er det ude. De tre versioner med navnene Trend, Titanium og Vignale kører alle blødere og mere komfortabelt og føles tungere end den forrige. Styringen føles lidt vag, og der er lidt mere krængning i bilen end forventet.

ST-Line ikke blød i knæene

Ford Fiesta-seriens sporty udgave, ST-Line, har derimod mere præcis styring ved hjælp af blandt andet tykkere støddæmpere og 10 mm lavere undervogn - teknik, der gør den store forskel. Fiesta ST-Line er for entusiasterne, hvor Trend er for den sparsommelige, Titanium er til dem, der vil have udstyr, og Vignale er for dem, der vil have mere læder, mere krom og mere luksus. En B&O Play Edition med særligt lydudstyr fra - ja, B&O, kommer også til Danmark i begrænset antal.

Nødbremse koster ekstra

Hvad angår sikkerhedsudstyr i den nye mini er Fiesta helt med på toppen af gamet. Den ny Fiesta er ifølge Ford selv den teknisk mest avancerede minibil i Europa for tiden: I alt 15 forskellige aktive sikkerhedssystemer fås til Fiesta.

Men den vigtige automatiske nødbremse er ikke standardudstyr og koster derfor ekstra. I en førerassistancepakke, med også adaptiv fartpilot, koster det 6290 kroner til alle modeller - med undtagelse af modelrækkens billigste med betegnelsen Trend. Den fås slet ikke med automatisk nødbremsesystem.

Så alt i alt: Med startpris på 129.990 kroner giver Fiesta 2017 meget bil for pengene - og i øvrigt kravler priserne ikke stejlt, når man vil have mere motor eller mere udstyr. Officiel premiere er den 2. september.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.151|instance-web01