SUV-TEST Nissan Qashqai. Bilen, hvis navn vi i begyndelsen dårligt nok kunne udtale. Ja, der går den historie, at navnet selv hos importøren skabte kludder - så til en begyndelse hed bilen bare "QQ" internt.
Men det er nu ti år siden. Og det skulle vise sig, at Qashqai ligefrem skulle definere biltypen SUV. Selv med ti år på bagkofangeren er bilmodellen fortsat populær. I løbet af første halvår 2017 blev der således solgt i alt 3877 nye Qashqaier herhjemme; kun én bil solgte bedre, nemlig den markant billigere Peugeot 208. Nissans mellemstore SUV er således blevet et kæmpehit i Danmark, såvel som i Europa.
Den store succes til trods er det alligevel tid til fornyelse, vurderer japanerne, og derfor er den faceliftede Qashqai snart klar med en række opdateringer - især på området førerassistenter, hvilket også var tiltrængt.
Vi møder den faceliftede Nissan Qashqai årgang 2017 for første gang til mærkets internationale præsentationen i Østrig. Alperne tager imod vores lille konvoj af japanske SUV’er med åbne veje. Og Qashqai leverer en behagelig køreoplevelse med et lavt støjniveau og en komfortabel affjedring.
I kabinen er der sket meget. Kvaliteten af materialerne er højnet, og efter at have lyttet til kunder over hele verden er der nu mere plads og mindre støj. Tykkere glas, mere støjdæmpning i fordørene og en ændret gummiliste har sænket støjniveauet markant.
Rattet er nyt, nu med flere funktioner i de tre rategre, ligesom rattet ikke længere er rundt men D-formet, altså med flad bund, hvilket især gør det lettere at komme ind og ud ad bilen. Kabinens design er ikke det mest moderne længere, men det er pænt og funktionelt.
Nissan Danmark er endnu ikke klar med den præcise udstyrsliste, og derfor er det for tidligt at sige, om den billigste version - Visia City - bliver indlemmet i folden med Qashqai, der har automatisk nødbremse, skiltegenkendelse og vognbaneassistent som standard. Den type udstyr er afgørende for sikkerheden, så det bør det blive - specielt da alle udgaver af den nye, mindre og langt billigere Micra har det.
Men hvad koster den nye Qashqai? Svaret svæver i bilens slipvind, for importøren har endnu ikke offentliggjort prislisten, hvilket først sker, når bilen har officiel dansk premiere i slutningen af denne måned.
Den nuværende prisliste gi’r dog et fingerpeg: Absolut billigste, nuværende Qashqai koster 219.790 kr., mens næstbilligste starter ved 229.790 kr. Vores gæt er, at den nye kun vil blive lidt dyrere.
Ny udgave af stor SUV-succes
I slutningen af august står den opdaterede Nissan Qashqai klar hos forhandlerne. Forbedret her og der -med lavere lydniveau. Spørgsmålet er, om afgørende sikkerhedsudstyr bliver standard på basismodellen.