23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Slut med fartskriver-bøder

Efter pres fra Dansk Bilbrancheråd, SKAD og Håndværksrådet retter Færdselsstyrelsen nu ind og ændrer den såkaldte ’håndværkerregel’ om køre-hviletid og krav om fartskriver.

LOVGIVNING Danske autobranche-virksomheder bliver nu afkriminaliseret og risikerer ikke længere bøder ved transport af kundebiler på eksempelvis en trailer, som det er sket tidligere. Efter pres fra Dansk Bilbrancheråd, SKAD og Håndværksrådet har Færdselsstyrelsen netop udsendt en vejledning i nye køre-hviletidsregler, som erstatter en tidligere vejledning, der byggede på en fejlagtig fortolkning af EU’s direktiv for køre/hviletid, og det giver tilfredshed i autobranchen.

- Mange års kamp for at få den danske fortolkning af EU’s bestemmelser for køre-hviletid til at svare til det øvrige EU’s har nu endelig fået en ende. Det er en stor sejr for de organisationer, der har deltaget i arbejdet og for de mange virksomheder, der nu ikke længere risikerer at blive kriminaliseret af et uklart og misforstået regelsæt, siger jurist i Håndværksrådet, Jeppe Rosenmejer. Han har arbejdet politisk med sagen på vegne af Håndværksrådets 18.000 små og mellemstore medlemsvirksomheder.

Ændringerne betyder, at transport mellem to virksomheder som led i udførelsen af en opgave for en kunde, ikke længere kræver fartskriver i bilen, uanset hvilken af virksomhederne, der står for transporten.

Fem års kamp slut

Det er fem år siden, at organisationerne første gang gjorde opmærksom på problemet med den danske fortolkning, der var meget strammere end i det øvrige EU, specielt i Tyskland.

I årene efter fulgte møder med de relevante myndigheder og adskillige breve til Justitsministeriet og de skiftende justitsministre, hvor Håndværksrådets juridiske vurdering blev ignoreret på trods af, at fortolkningen allerede tidligt blev bakket op af EU Kommissionen.

- Vi håber, Justitsministeriet og Rigspolitiet en anden gang vil spare os alle en masse besvær og reagere hurtigere på de input, vi, som SMV’ernes hovederhvervsorganisation, kommer med. Det vil være langt mere frugtbart end at holde fast i en åbenlys fejlagtig fortolkning, siger Jeppe Rosenmejer.

Forventer frafald af krav

Der kom først skred i tingene, da et enigt Implementeringsråd bakkede Håndværksrådets indstilling op og anbefalede regeringens implementeringsudvalg at ændre den danske fortolkning.

I mellemtiden blev flere af Håndværksrådets medlemsvirksomheder fanget i det mangelfulde regelsæt ved stop af færdselspolitiet - nogle har sågar betalt store bøder. Håndværksrådet forventer, at krav over for disse virksomheder straks frafaldes.

Møde ændrer fortolkning

Implementeringsudvalget tilsluttede sig, at den danske fortolkning skulle bringes i overensstemmelse med den tyske fortolkning. Desværre var den vejledning, der skulle bringe den danske fortolkning på linje med den tyske, så mangelfuld, at den ikke løste problemerne for branchen.

Det påpegede Dansk Bilbrancheråd, SKAD og Håndværksrådet på et møde med Færdselsstyrelsen. På baggrund af dette møde, og den fremlagte dokumentation, har Færdselsstyrelsen nu ændret den danske fortolkning, så den stemmer overens med den fortolkning, som de tre organisationer hele tiden har hævdet var den korrekte. 

BREAKING
{{ article.headline }}
0.158|instance-web01