KÅRING Hvilken motor er verdens bedste - den bedste af alle de bedste slet og ret? Svaret er: Ferraris 3,9-liters V8 turbo, der ligger i den nye 488 GTB og den tilsvarende åbne 488 Spider. Altså en absolut højtydende motor med hele 670 hestekræfter, der afleveres ved 8000 omdrejninger pr. minut.
Og i den modsatte ende af motorskalaen; hvilken er den bedste motor til de mindste biler? Svaret er Fords 1,0-liters, 3-cylindrede EcoBoost-motor fra især Fiesta. Det er i øvrigt 6. år i træk, Ford kører afsted med den titel.
Flytter følelser
Spændvidden er stor, når der kåres Årets Motor, eller The international Engine of the Year, som kåringen hedder på internationalsk. Først og fremmest kombinationen af høj ydelse og lavt forbrug, og dermed CO2-udslip, er afgørende, når juryen peger på de bedste. Men der er mere, som et af jurymedlemmerne, Sergio Oliveira de Melo formulerer det:
- Nogle motorer flytter bare biler - andre, som Ferrari-motoren, mestrer også at udløse følelser!
Et gennemgående træk blandt de mange vindere i de i alt 13 kategorier, fra bedste under 1 liter via den bedste grønne motor til den bedste powermotor, er, at alle er konstrueret efter downsize-princippet og at alle kører med turbo; undtaget herfra er de rene elmotorer.
Et yderligere fællestræk er, at alle er europæiske - undtaget herfra er japanske Hondas hybrid i NSX og amerikanske Teslas elektriske drivlinje.
Årets Motor kåres af biljournalister fra hele verden, kåringen organiseres af UKi Media & Events’ Automotive Magazines.
Her er årets bedste motorer
Ferrari, BMW og Porsche. Plus Honda og Tesla triumferer ved kåringen af Årets Motor 2017. Downsizing og turbo er den gennemgående teknik.