23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Continental går total tech-amok

Tyske Continental er i høj grad ved at transformere til sig en af de helt store leverandører af teknik til en chauffør-fri fremtid.

SELVKØRT Jeg sidder på bagsædet af hvad, der på mange måder ligner en helt almindelig Volkswagen Passat. Jeg er alene i bilen, men alligevel bevæger bilen sig mod en oppustelig parkeringsbås godt 20 meter foran bilen. Rattet justerer sig selv løbende, bilen bremser og speeder selv op, dog i et roligt tempo.

Bilen, jeg er passager i, er en del af en temmelig omfattende fremtidsvision hos tyske Continental. Virksomheden, der er grundlagt i 1871, forbindes først og fremmest med dæk. Siden 1991 har virksomheden dog postet milliarder af kroner i udvikling i alt fra kamerateknologi, LIDAR, bremsesystemer, sensorer, miljøprogrammer, cloudsystemer til værksteder, augmented reality, Vehicle to X-systemer og naturligvis kombinationen af stort set samtlige komponenter med dækudviklingen.

Passaten, der lige nu fragter mig førerløst ind i garagen, er udviklingsprogrammet kaldet Trained Parking. Ved hjælp af kameraer og sensorer har bilen lært den rute, som den skal bruge for at finde sikkert vej ind i garagen. Uden for bilen står en af Continentals software-udviklere og får bilen til at rulle med en app på sin telefon. Trained Parking er blot et af flere områder, der fremover skal besættes med både hardware og software fra Continental. Det fortalte Andree Hohm, der er leder af Continentals afdeling for projekter inden for selvkørende biler på et indledende oplæg på det såkaldte TechShow 2017, hvor den oplærte Passat også indgik. Her demonstrerede Continental en lang række teknologier, som virksomheden forventer finder vej til selvkørende biler meget snart.

- Som leverandør til autobranchen oplever vi en stigende interesse for selvkørende biler, der på flere planer kan bidrage til at håndtere trængslen i verdens store byer, nedbringe forureningen og som på sigt vil kunne give flere adgang til bilen som transportform, forklarede Andree Hohm.

Koncentration og overvågning
Foruden flere oplæg om Continentals visioner for både selvkørende teknologier, sensorer, kameraer og diverse assistentsystemer viste virksomheden også teknik frem, der kan holde føreren sikker. Og det er der primært én løsning på: overvågning.

Derfor arbejder Continental på systemet Driver Analyser. I navnets forstand analyserer det konstant, om føreren er opmærksom, holder øjnene på vejen og i det hele taget er vågen. Det system havde vi også mulighed for at teste på ContiDrom-anlægget lidt uden for Hannover i Tyskland.

I bilen, som it-nørderne fra Continental brugte, sidder flere kameraer, både ved bakspejlet og i det, der normalt er det analoge ur i denne Volkswagen Passat i nyeste generation. Men Continental viste også et bud på, hvordan en mere eller mindre færdig ansigtsscanner kan se ud. Her bliver der tale om en enhed, der sættes lige bag ved rattet.

Continentals udvikler ville ikke komme med en konkret dato for, hvornår systemet kunne finde vej til en bil i produktion, men efter alt at dømme er systemet mere eller mindre færdigudviklet.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.203|instance-web01