23948sdkhjf

Dystre fremtidsudsigter for værksteder

Pladesmede bliver arbejdsløse, traditionelle værksteder lukker, og kørekort bliver overflødige. Konsulenthuset KPMG giver sine bud på fremtiden i en rapport, hvor ledende aktører i autobranchen er blevet spurgt om deres syn på udviklingen.

SPÅDOM Om få år giver det ikke længere mening at tage et kørekort, diesel bliver udfaset, og helt nye forretningsmodeller vil se dagens lys. Dertil kommer, at pladesmede bliver arbejdsløse, traditionelle værksteder lukker.

Det viser en ny undersøgelse fra KPMG

, hvor flere end 1000 markedsledende aktører inden for autobranchen på verdensplan - herunder en håndfuld danske - er blevet spurgt om, hvor markedet er på vej hen: Topchefer fra bilproducenter, leverandører, bilforhandlere, udlejningsforhandlere, finansielle aktører og teknologiaktører i bilbranchen. Derudover er 2400 forbrugere også blevet interviewet til undersøgelsen.

De selvkørende biler er den overordnede trend i disse år, og dermed er bilen som et forbrugsgode på vej til at blive erstattet af behovet for mobilitet, mener autobranchens topchefer, ifølge KPMG’s nye rapport Global Automative Executive Survey 2017.

Trenden følges af den række disruptive forretningsmodeller og ændringer af de traditionelle producent-forhandler-kunde forhold.

Eksempelvis mener to ud af tre topledere, at de traditionelle kriterier, kunderne har når der købes bil, vil være helt irrelevante om blot få år. Det handler ikke længere om miljøbevidsthed, køre-egenskaber og hestekræfter. I steder vil fokus være på, hvordan man bliver underholdt undervejs og hvilke abonnementsordninger, der vil være tilgængelige. Dette kaldes de bil-uafhængige købskriterier, og de markerer et paradigmeskift for branchen. Det handler ikke længere om biler, men om mobilitet.

Hver tredje vil vælge hybrid
89 procent af topcheferne mener således, at forbrugere vil basere deres mobilitetsindkøb på services, der er uafhængige af den enkelte bil. Man taler ligefrem om MaaS - Mobility as a Service.

Undersøgelsen viser desuden, at branchen venter en større disruption, men der er udbredt usikkerhed om, hvor den kommer fra, og hvad den indebærer.

I mellemtiden eksperimenteres der på livet løs med el, brint og hybridteknologier - og markedet er der. Hver tredje bilkøber vil vælge en hybridbil næste gang, viser undersøgelsen.

- Vi har set, hvordan Tesla kunne tage markedsandele hurtigt, men branchens topchefer forventer, at der kommer andre spillere og nye teknologier snart. De tyske bilproducenter står eksempelvis på spring med markante lanceringer af elbiler i de kommende år, og et nyt køretøj, med en ny forretningsmodel, måske fra Silicon Valley, ventes at påvirke markedet markant, siger Jacob Lehman, der er revisor med speciale i autobranchen hos den danske afdeling af KPMG.

Han peger på, at det vil skabe usikkerhed og stille den traditionelle bilbranche i nye dilemmaer.

- Enten skal bilfabrikkerne være OEM-producenter, altså svejse biler sammen som underleverandører, som laveste led i fødekæden, eller de skal med på vognen og være med til udvikle, supportere og definere biluafhængige systemer og services, der kan leve i hele bilens levetid, siger han.

Forretningsmodeller tilpasses
Tilsvarende råder han de danske bilforhandlere til at tage udviklingen alvorligt. Biler vil om få år ikke blive købt som i dag, og hvis forhandlerne skal overleve, må de forstå markedets udvikling mod mobilitetsløsninger og tilpasse deres forretningsmodeller.

- Vi ser eksempelvis i dag, hvordan leasing- og udlejningselskaberne har en gylden periode. De er en del af den transition, hvor forbrugerne foretrækker at lease og leje. Andre danske eksempler er fremkomsten af GoMore og driveon.net og i øvrigt et velfungerende offentligt transportsystem, mener Jacob Lehman.

Jacob Lehman nævner desuden en række afledte effekter af den teknologiske udvikling i transportsektoren:

• Pladesmede bliver arbejdsløse i en verden hvor antikollisionssystemer er standard.

• Traditionelle værksteder lukker.

• Parkeringspladser, der optager plads i vores byer, kan bruges til andre ting .

• Børn i dag bliver efter alt at dømme den sidste generation, der erhverver kørekort.

• Diesel udfases efter alt at dømme efter 2025.

Rapporten har også andre dramatiske forudsigelser. Eksempelvis mener 60 procent af de adspurgte topchefer, at EU ikke vil eksistere efter 2025.

Kommenter artiklen (1)
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093