Dystre fremtidsudsigter for værksteder

Pladesmede bliver arbejdsløse, traditionelle værksteder lukker, og kørekort bliver overflødige. Konsulenthuset KPMG giver sine bud på fremtiden i en rapport, hvor ledende aktører i autobranchen er blevet spurgt om deres syn på udviklingen.

SPÅDOM Om få år giver det ikke længere mening at tage et kørekort, diesel bliver udfaset, og helt nye forretningsmodeller vil se dagens lys. Dertil kommer, at pladesmede bliver arbejdsløse, traditionelle værksteder lukker.

Det viser en ny undersøgelse fra KPMG, hvor flere end 1000 markedsledende aktører inden for autobranchen på verdensplan - herunder en håndfuld danske - er blevet spurgt om, hvor markedet er på vej hen: Topchefer fra bilproducenter, leverandører, bilforhandlere, udlejningsforhandlere, finansielle aktører og teknologiaktører i bilbranchen. Derudover er 2400 forbrugere også blevet interviewet til undersøgelsen.

De selvkørende biler er den overordnede trend i disse år, og dermed er bilen som et forbrugsgode på vej til at blive erstattet af behovet for mobilitet, mener autobranchens topchefer, ifølge KPMG’s nye rapport Global Automative Executive Survey 2017.

Trenden følges af den række disruptive forretningsmodeller og ændringer af de traditionelle producent-forhandler-kunde forhold.

Eksempelvis mener to ud af tre topledere, at de traditionelle kriterier, kunderne har når der købes bil, vil være helt irrelevante om blot få år. Det handler ikke længere om miljøbevidsthed, køre-egenskaber og hestekræfter. I steder vil fokus være på, hvordan man bliver underholdt undervejs og hvilke abonnementsordninger, der vil være tilgængelige. Dette kaldes de bil-uafhængige købskriterier, og de markerer et paradigmeskift for branchen. Det handler ikke længere om biler, men om mobilitet.

Hver tredje vil vælge hybrid
89 procent af topcheferne mener således, at forbrugere vil basere deres mobilitetsindkøb på services, der er uafhængige af den enkelte bil. Man taler ligefrem om MaaS - Mobility as a Service.

Undersøgelsen viser desuden, at branchen venter en større disruption, men der er udbredt usikkerhed om, hvor den kommer fra, og hvad den indebærer.

I mellemtiden eksperimenteres der på livet løs med el, brint og hybridteknologier - og markedet er der. Hver tredje bilkøber vil vælge en hybridbil næste gang, viser undersøgelsen.

- Vi har set, hvordan Tesla kunne tage markedsandele hurtigt, men branchens topchefer forventer, at der kommer andre spillere og nye teknologier snart. De tyske bilproducenter står eksempelvis på spring med markante lanceringer af elbiler i de kommende år, og et nyt køretøj, med en ny forretningsmodel, måske fra Silicon Valley, ventes at påvirke markedet markant, siger Jacob Lehman, der er revisor med speciale i autobranchen hos den danske afdeling af KPMG.

Han peger på, at det vil skabe usikkerhed og stille den traditionelle bilbranche i nye dilemmaer.

- Enten skal bilfabrikkerne være OEM-producenter, altså svejse biler sammen som underleverandører, som laveste led i fødekæden, eller de skal med på vognen og være med til udvikle, supportere og definere biluafhængige systemer og services, der kan leve i hele bilens levetid, siger han.

Forretningsmodeller tilpasses
Tilsvarende råder han de danske bilforhandlere til at tage udviklingen alvorligt. Biler vil om få år ikke blive købt som i dag, og hvis forhandlerne skal overleve, må de forstå markedets udvikling mod mobilitetsløsninger og tilpasse deres forretningsmodeller.

- Vi ser eksempelvis i dag, hvordan leasing- og udlejningselskaberne har en gylden periode. De er en del af den transition, hvor forbrugerne foretrækker at lease og leje. Andre danske eksempler er fremkomsten af GoMore og driveon.net og i øvrigt et velfungerende offentligt transportsystem, mener Jacob Lehman.

Jacob Lehman nævner desuden en række afledte effekter af den teknologiske udvikling i transportsektoren:

• Pladesmede bliver arbejdsløse i en verden hvor antikollisionssystemer er standard.

• Traditionelle værksteder lukker.

• Parkeringspladser, der optager plads i vores byer, kan bruges til andre ting .

• Børn i dag bliver efter alt at dømme den sidste generation, der erhverver kørekort.

• Diesel udfases efter alt at dømme efter 2025.

Rapporten har også andre dramatiske forudsigelser. Eksempelvis mener 60 procent af de adspurgte topchefer, at EU ikke vil eksistere efter 2025.

Mere om: kpmg | pladesmede


Hold dig opdateret med Motor-magasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Kommentarer

Michael Adam Czartoryski
Tjaaa. De konklusioner, som KPMG drager her, de uderbygger blot forudsigelserne i nedenstående artikel fra 2016. Den danske autobranche bør turde tænke utraditionelt og i nye baner. Før det er for sent...

https://www.linkedin.com/pulse/hvor-elle...

Skriv kommentar
Forsiden lige nu
Plus

Bilbranchen DI i modvind om brugte dele

Flere branchefolk er dybt forundret over udmelding fra Bilbranchen DI, der vil undgå brugte dele i skadesopgørelser.

Plus

Danske deltagere klar til World Skills

Autolakerer Mads Pallisgaard Holm gør klar til at repræsentere de danske farver ved World Skills 2017, der afholdes i De Forenede Arabiske Emirater til oktober.

Autobranchen samlet på to hjul

FTZ vil med cykling samle autobranchen på tværs i et aktivt og anderledes fællesskab. Som bonus er det spas og god motion.

Plus

Kvinder tager bilen ved hornene

AutoPartner har succes med at gøre opmærksom på sin værkstedskæde ved kvindearrangementer på Jyllands- og Sjællandsringen. Vi mødte en flok herlige, videbegærlige deltagere.

Rattet Rundt med motorsporten

Rydberg Skilte bliver en del af RTT

Totalleverandøren RTT vil med sammenlægningen styrke sin position inden for visuel kommunikation og branding.

Otte foreninger melder ud: Væk med grænse

Online Avis Arkiv

Rattet rundt med motorsporten

Plus

Tusindvis dropper bilsynet i Danmark

Tal fra Færdselsstyrelsen viser, at næsten 100.000 bilister ikke møder op til bilsyn. Over 22.000 har fået bøder.

Plus

Nye synsregler: Sådan forbereder skole sig

2

Magnussen udgår i Singapore i ny Hamilton-triumf

Plus

Original livsnyder runder version 5.0

Lars Hedegaard bruger sin militærbaggrund og passion for alt italiensk som adm. direktør udi originaldele til det frie eftermarked i Scan Auto & Dybbroe. Han fylder rundt og skyder med skarpt om autobranchen.

LEDER: Slut med leasing?

Ugens leder tager fat om hovedhistorien i denne uge: Interdan og leasing.

Plus

Hvem betaler transporten?

Plus

Bilbranchen DI vil kun fikse skrotbiler med nye dele

Plus

En fed dag til CHGP - men var den pengene værd?

Efter at (dæk)røgen har lagt sig, kommer spørgsmålet snigende: Var det nu tiden, indsatsen og ikke mindst pengene værd at være udstiller til CHGP? Vi spørger bl.a. FTZ, Yokohama og Toyota. Ikke alle råber "Yes!"

Ekspert: Pengene er store i events

Plus

Testcenter sætter turbo på vidensdeling

Træning og undervisning af grossister og mekanikere i Danmark, Europa, USA og Kina er et vigtigt indsatsområde for Nissens.

Antallet af tankstationer stiger

Guide til erhvervsuddannelse fra 3F

Nye tal viser et lavpunkt for håndværksfagene. Politisk debat om at få håndværksfag på skoleskemaet med afgangsprøver i folkeskolen.

QuickPot indgår aftale med Digitalservicebog

Plus

Dansk software-aftale indgået i Norge

Plus

Derfor vælger AD Danmark Shell

Kølefolk vil uddanne flere

Christonik skruer op for auto-kurser.

Plus

Reservedele-firma dækker nu alle mærker

Hyundai Bilimport vælger Shell

Plus

Lobbyist til AutoBranchen Danmark

Plus

Omlægning: Derfor går Webasto ind i batterikamp

Sæt håndværkerfradraget i spil

Plus

Regeringen: En højere grænse giver god mening

Rattet rundt med motorsporten

Plus

Det kan nyt diesel-produkt

Vestergaard ind i Bilforum Nordsjælland

Motorolie: Mobil gør comeback

Plus

Fleksjobbere og faldgruber

Plus

Forslag til ny brugtlov

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Digitalservicebog er nu et registreret varemærke.

AutoDesktop køreklar til ny afgift

GPS Tyverisikring og overvågning

LEO LOCATIVE er effektiv og enkel varetransport!

Så er det i morgen det går løs hos Løwener

CO2 neutralt website

FALCON - Sikkerhed ved håndtering af farlige medier

60% af alle biler der importeres til Europa fra USA, har tidligere været skadet

Spilder du, tørre DENSORB

Biltorvet styrker salget

NYHED! AD Danmark er nu leverandør af Shell Helix motorolie

NYT Bott sponsorat

Opel for de langbenede

Beskyt de temperaturfølsomme medier mod kulde

GPS Tyverisikring og overvågning

NYHED! Total Quartz Ineo Long Life 0W-20 - HØJTYDENDE MOTOROLIE til køretøjer inden for VW gruppen

Grønneste datacenter i Europa

Skab tillid med klima ikon og hjælp andre og miljøet

Frihed til at vælge brændstof leverandør

Polo sætter standarden

GTE Slangeruller, skjult i loftet

QuickPot indgår landsaftale med Digitalservicebog

Den europæiske standard EN 14470-1

Bakelitbundne diamantslibeskiver til tørslibning af skæreværktøjer i wolfra...

Produktnyhed! En motorolie til alle – TOTAL RUBIA TIR 9900 FE 5W-30

Send til en kollega

0.288