FEJLFINDING For forbrugerne lyder det smart, at man via en simpel installering af en boks og en app på mobiltelefonen kan få sin bil opkoblet med mærkeværkstedet hos i første omgang VW-familien. Men det kan give bagslag økonomisk og datamæssigt, advarer både de frie værksteders organisation Dansk Bilbrancheråd og bilistforeningen FDM.
Advarslen kommer efter, at Motor-magasinet i sidste uge kunne fortælle, at det importør-ejede Connected Cars selskab under bilimportøren Semler Gruppen har lanceret montering af en lille sim-kort baseret boks i bilernes OBD-stik, så alle data kan udlæses af bilens enheder og sendes til mærkeværksted og -forhandler. Det giver bilisterne en række fordele selv at kunne overvåge bilens tilstand, placering og andet, ligesom værksted og forhandler får en række fordele hvad angår overvågning af bilens mekanik, reservedelsbestilling og ikke mindst hvad angår marketing-tiltag til kundernes mobiltelefon.
Specialister vurderer tiltag
Fra Dansk Bilbrancheråd siger Erik S. Rasmussen, at også den frie del af autobranchen er meget bevidste om de teknologiske muligheder, og at det blot var et spørgsmål om tid, før vi så et tiltag som dette fra Semler.
- Den frie del af autobranchen har ikke sovet i timen, for jeg ved, at flere lignende tiltag fra mærke-uafhængige aktører og leverandører er lige på trapperne, hvilket vi ser frem til.
- Semlers løsning, som vi kun har hørt omtalt via Motor-magasinet, virker solid og spændende. Vi vil nu i Dansk Bilbrancheråd have analyseret, sammen med specialister, hvad systemet helt præcist kan for at sikre, at tiltaget ikke kolliderer med EU-lovgivning omkring databeskyttelse og konkurrencelovgivningen.
- Vi skal jo sikre, at Hr. og Fru Jensen har frit værkstedsvalg, og at den frie del af autobranchen har samme adgang til bildata som mærkedelen. I øvrigt kan udgiften for tiltaget kun blive lagt på mærkeværkstedernes priser, som i forvejen er eksorbitant høje - det bliver spændende at følge om forbrugerne hopper på den limpind, siger Erik S. Rasmussen.
Bekymret for tredjepart
FDM er grundlæggende positiv overfor Semler-tiltaget, der både har fordele og ulemper for bilejerne, melder bilistorganisationen.
- Det er et gennemarbejdet projekt. Men ikke alt, som glimter, er guld. Dette system, og mange lignende på vej, er marketingredskaber for firmaerne bag, selv om de overfor forbrugerne bliver kaldt gratis, siger Torben Lund Kudsk, økonomisk-politisk medarbejder ved FDM, til Jyllands Posten.
Han og FDM råder derfor bilisterne til at være opmærksomme på, om man er villig til at betale for bekvemmelighed og smart teknologi til sin smartphone via opkobling til et mærkeværksted, eller om man måske kan få samme værkstedsydelse billigere andetsteds.
FDM er imidlertid bekymret for, hvis data bliver solgt til tredjepart og brugt til markedsføring. Her påpeger VW, at bilejeren specifikt skal give samtykke til dette.
Råd sætter VW’s dataopkobling under lup
Dansk Bilbrancheråd vil analysere den nye Min Volkswagen data-opkobling for at vurdere, om den strider mod EU-lovgivning. Også FDM er skeptisk omkring værkstedspriser og tredjeparters brug af markedsføring.