23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

AUTIG: Nyt Semler-koncept går bilfabrikkerne imod

VW-importørens egenudviklede løsning står i skarp kontrast til bilfabrikkernes spin i EU, mener AUTIG. Semler afviser kritikken.

DATAKRIG Tilbuddet til VW-ejere fra importøren om gratis dataopkobling i selv ældre biler tilbage til 2008 er blevet bemærket vidt og bredt i autobranchen, efter at vi bragte en artikel om tiltaget i forrige udgave af fagbladet. I en kommentar fra AUTIG, Autobranchens Handels- & Industriforening i Danmark, siger direktør Frank R. Hansen, at det er interessant at se, hvordan den danske importør af biler fra Volkswagen Group har egenudviklet en dataforbindelse, OBD-boks og app-koncept, samtidig med at bilfabrikkerne gør alt for at forhindre, at aktører uden for bilfabrikkernes egne cirkler kan få glæde af sådanne data.

Bilfabrikkernes lobbyister bekæmper, både nationalt og i EU’s institutioner, uafhængige aktørers muligheder for at opnå lige konkurrencevilkår på vedligeholdelse og reparation af såkaldte connected cars - opkoblede biler - og centralt i lobbyisternes spin over for lovgiverne står påstande om sikkerheden i bilerne og risikoen ved "uautoriseret" adgang til bilernes elektroniske systemer.

Vil lukke OBD-stik

Helt aktuelt følger AUTIG, hvordan bilfabrikkerne netop nu forsøger at få lukket for OBD-stikket, når bilen er i drift, så det simpelt hen ikke er muligt for andre end bilfabrikken selv at hente data i realtid fra bilerne, og endnu mindre at sende data.

- Derfor er det naturligvis interessant, at den danske bilimportør nu i praksis demonstrerer, at selvfølgelig kan det lade sig gøre for andre end bilfabrikkerne at kontrollere den form for kommunikation med bilerne, siger AUTIG-direktøren Frank R. Hansen.

Brug for regelsæt

Lovgivningen om telematik og de data, der genereres i bilerne, befinder sig, i følge AUTIG, i et limbo, fordi udviklingen i bilerne er løbet så stærkt, at lovgiverne i EU ikke har nået at regulere markedet.

- Der er derfor akut brug for regelsæt, som både omfatter konkurrenceforhold og forbrugerbeskyttelse på området, siger Frank R. Hansen og fortsætter:

- Vi ønsker i AUTIG ikke at overlade denne udvikling til bilfabrikkerne og give dem et datamonopol. Derimod arbejder brancheforeningen for fri bevægelighed for data med udgangspunkt i, at bilejeren frit skal kunne vælge den service, de ønsker, vælge hvem der skal levere servicen og, at bilejere også fremover tilbydes en pris, som afspejler sund konkurrence på markedet.

Semler-løsning afstemt

Fra VW-importøren siger direktør Ulrik Drejsig, at Semler har udviklet sit tiltag i samråd, og efter møder, med den tyske bilfabrik ud fra at kunne give såvel kunder som mærkeværksteder og -forhandlere merværdi.

- Vi har ønsket at lave en løsning tilpasset det danske marked, naturligvis uden at modarbejde vores moder-bagland i Tyskland - alt andet ville jo være direkte dumt. Men faktisk er vi nu længere fremme i Danmark end VW selv med vores digitale løsning, der i øvrigt ikke har plomberet OBD-stikket, som således stadig er åbent for andre aktører, siger Ulrik Drejsig.

Han afviser indvendinger om, at løsningen, der er gratis for forbrugerne med indbygget sim-kort, må gøre værkstedsregningerne dyrere, idet også VW opererer med lokalt prismatch på værkstedsarbejde, ifølge direktøren med stor succes.

- Vi oplever rent faktisk og heldigvis, at kunderne meget gerne vil komme på vores autoriserede mærkeværksteder og ikke lader sig skræmme af letkøbte påstande fra den frie del af branchen, siger Ulrik Drejsig.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.094|