23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Politisk kamp for veteranbiler

Asfaltbaronen Kristian Pihl Lorentzen (V) og Tunnelbissen Henrik Brodersen (DF) var på motorhistorisk stemmejagt.

RETRO Kristian Pihl Lorentzen (V) og Henrik Brodersen (DF) sætter hjul bag ønsket om en lempelse af synsloven for veteranbiler. De skal kunne overgå til det otteårige syn fra bilens 30. år ligesom det øvrige Europa.

- Vi opfordrer transportminister Ole Birk Olesen (LA) til at harmonisere disse regler, så vi er på linje med resten af EU. Der er ingen grund til en dansk overimplementering, siger de.

I dag skal veteranbilejere til periodisk syn hvert andet år frem til det 35. år, selv om bilen kun luftes lejlighedsvis ved teknisk-historiske arrangementer.

Et sådant træf foranstaltede de to folketingsmedlemmer - kendt som henholdsvis "Asfaltbaronen" for sin mærkesag om flere veje og "Tunnelbissen" for sin fortid under Storebælt - i sidste uge, da de satte hinanden stævne i en germansk herredyst mellem en Mercedes fra 1966 og Trabant fra 1973.

- Bilen får landet til at hænge sammen og er en vigtig del af Danmarks historie og udvikling. Bilen gjorde danskerne lykkelige, fordi den gav frihed til at bevæge os, siger Kristian Pihl Lorentzen ved sin bil, som er lakeret med en krokrone. Bilen har nemlig tilhørt Låsby Kro.

- Bilen er med i dansk kulturarvs top 5. Det er vigtigt at værne om, istemmer Henrik Brodersen og begynder på en motorhistorisk udredning fra Hammelvognen i 1888 og ender i en hyldest til alle de entusiaster, som bruger tusindvis timer på at vedligeholde og skaffe reservedele.

Dobbelt hån
- Biler skriver også verdenshistorie, siger Venstres trafikordfører, mens støttepartiets postordfører sætter højttaleren på taget, så alle kan høre DDR-hymnen "Auferstanden aus Ruinen" for fuld skrue.

- Brodersens Trabant repræsenterer ytringsknægtelse, kommunisme, ufrihed, fattigdom, mens Mercedes repræsenterer et område, hvor der var frihed, kapitalisme og velstand, fortsætter vesttyskerens ejermand.

Trabant passerer ikke de to politikeres frihedstest på grund af de mange års ventetid.

Hvad kræves der for at have en Trabant?

- At man er tosset nok, svarer Brodersen og åbner motorhjelmen.

- Det er løgn - benzintanken ligger oven på motoren! udbryder Kristian Pihl Lorentzen.

Trabant har ikke benzinmåler, så benzinhanen skal blot drejes for at åbne for reservetanken, når man kører tør:

- Det er smart, smiler Henrik Brodersen.

- Det er en anden standard end en bil, der er noget ældre, bemærker Mercedesejeren tørt.

- Trabien har en tændspole på hver cylinder. Mercedes må nøjes med én tændspole, driller Tunnelbissen.

- Til gengæld har Mercedes én strømfordeler, giver Asfaltbaronen igen.

- Der er ingen grund til at have et sådant stykke ekstraordinært bras, trumfer Trabiejeren.

Osende blå himmel
Trabant har 26 HK og kører helst 70-80 km/t, men kan komme op på 100 km/t med sine to cylindere.

Mercedes kører gerne 110 km/t og kan sandsynligvis komme op på 160 km/t med sine seks cylindere, skønner Kristian Pihl Lorentzen.

De er enige om, at østtyskeren er overlegen med hensyn til hjul. Trabien har seks hjul inklusive påhængsvognens, mens vesttyskeren må nøjes med fire.

Klasseforskellen er stor hvad angår brændstoføkonomi og natur. Mercedes kører 7,5 km per liter benzin oktan 99, mens Trabant klarer 17,6 km/liter benzin iblandet totaktsolie.

- Totaktsolien gør, at himmelen altid er blå der hvor jeg kører, for det ryger så lækkert ud af udstødningsrøret, siger den stolte ejer polisk.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.156|instance-web04