23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Opfinderens ord

Bøvl med lyset på en trailer førte til opfindelsen af verdens første trådløse forbindelse mellem bil og anhænger.

TRÅDLØSE TANKER Nogle opfindelser opstår ud fra tilfældigheder og en undren over et eller andet. I tilfældet med det, der endte med at blive til Conectcar, begyndte det dengang, pædagog Kurt Nielsen arvede sin mors trailer. Ret hurtigt opdagede han, at det med at få lyset til at virke, var den største udfordring. Og lige så hurtigt som det blev fikset, opstod der et nyt problem med en anden pære, der glimrede ved ikke at lyse. Det førte til, at Kurt Nielsen filosoferede over, om der mon kunne være en løsning på de evindelige problemer.

En tredjedel uden lys
- På det tidspunkt kørte jeg hver dag langt på arbejde på motorvejen mellem Fyn og Esbjerg, og afledt af min egen trailer og bøvlet med lyset, begyndte jeg at se om der var andre, der havde det samme problem. Det var der, og langt flere end jeg regnede med. Resultatet blev, at jeg over en lang periode førte statistik om hvor mange, det drejede sig om. Konklusionen blev, at omkring en tredjedel af samtlige trailere, campingvogne hestetrailere og andre former for anhængere havde én eller fejl på lygterne, fortæller Kurt Nielsen.

Satte sig midt i rundkørslen
Kurt Nielsen sad dengang i en stilling, hvor han fungerede som en slags problemknuser, og her var opgaven, at lave såkaldte turn-arrounds i diverse pædagogiske institutioner. Her gjaldt det om at finde løsninger om muligheder og om at se alle udveje hen mod en løsning. Modellen med at lade som om han sad midt i en rundkørsel og tænkte over mulighederne, som hver vej kunne bibringe, blev også brugt her, og det ledte til ideen om Conectcar systemet med en trådløse forbindelse fra bil til trailer.

Da først ideen om at lave en trådløs forbindelse var fostret, gik Kurt Nielsen i gang med projektet og finde en god fabrikant. En prototype blev fremstillet her i Danmark, og den virkede også godt, men der var problemer med at den ikke kommunikerede med enkelte canbus systemer. En ændring i softwaren gjorde kål på det problem, og så blev der givet grønt lys.

Produceres i Danmark
- I forbindelse med jeg fik startet produktionen op, tog jeg kontakt til forskellige grossister i ind- og udland. På et tidspunkt blev der fra tysk side spurgt om hvor Connetcar blev produceret, og da svaret var Danmark, sagde grossisten til mig, at hvis det blev produceret i Kina, skulle han ikke købe. At det er produceret her, giver mange andre fordele, for er der et eller andet, er vejen ikke lang, siger Kurt Nielsen.

Muligheder
Som det ser ud nu, kan der kobles op til otte trailere til samme sender, men der er planer om mere. Planerne går i retning af at Conectcar skal udkomme i en 24 volts version til lastvogne og systemet skal kunne håndtere op til 100 trailere fordelt på 10 biler. Endelig ligger det også i kortene, at batteripakken skal kunne oplade, mens der køres.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.157|instance-web01