23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Fusion af DAG og BGD fuldbragt

To ekstraordinære og en stiftende generalforsamling sammenlagde de to autogenbrugs-foreninger BGD og DAG i "en lykkelig fusion" med den nye formands ord.

FORENING Spekulation i det danske afgiftssystem, brugtmoms, reparationsregler, styrket dialog med værkstederne, nemmere adgang til fabriksdata, elektroniske komponenter, der ikke kan genbruges: Der bliver rigelig at tage fat på for det nye samlede Dansk Autogenbrug, der holdt stiftende generalforsamling i Aarhus i dag lørdag.

- Hvert og ét af de knap 80 offentligt godkendte, miljøcertificerede autogenbrug er blevet styrket i dag med fusionen af Bilgenbrug Danmark (BGD) og Dansk Autogenbrug (DAG). Sammen står vi stærkere over for politikere og meningsdannere. Sammen bliver vi en mere kvalificeret medspiller i den øvrige autobranche. Og sammen kan vi blive endnu dygtigere til at levere kvalitet, siger den nyvalgte formand, Søren Lundfold, tidligere formand for DAG.

De to ekstraordinære generalforsamlinger i henholdsvis BGD og DAG blev overstået på rekordtid lørdag formiddag, og endnu inden frokost kunne stemmetællerne konstatere enstemmig tilslutning til fusionen under den fælles, stiftende generalforsamling.

- Der er tale om en lykkelig fusion, hvor vore to foreninger har nærmet sig hinanden over de seneste år og arbejdet stadig tættere sammen om konkrete problemstillinger. Det har været et godt grundlag at fusionere på, og nu er det fuld fart fremad, fortsætter Søren Lundfold.

Under sin tak for valget som det samlede DAG’s første formand tegnede Søren Lundfold billedet af de opgaver og udfordringer, foreningen umiddelbart står overfor.

Bilafgifter et onde

- Vi deler politikernes, og store dele af den øvrige autobranches, frustration over, at de danske registreringsafgifter giver mulighed for lige lovlig smarte forretningsmodeller. Både værkstederne og vi ser magtesløst til, mens der udvikles et parallelt bilmarked, der svækker statens afgiftsprovenu og er til skade for beskæftigelse og omsætning i branchen. Og så er vi bestemt ikke færdige med at diskutere reparationsregler og brugtmoms, understreger formanden, der også vil bruge den nye forenings styrkede slagkraft til at presse på internationalt for, at autogenbrugerne får nemmere adgang til data og OE-numre. Det er nemlig en forudsætning for at styrke genbrugsgraden og sikre kvaliteten i genbrugsbranchen.

Af tekniske årsager er fusionen først en realitet i oktober i år, men allerede fra i dag danner det nye DAG’s bestyrelse fortrop for sine medlemmer. Bestyrelsen består i de to første år efter fusionen af medlemmerne af BGD’s og DAG’s hidtidige bestyrelser. Den nye organisation har fra starten knap 80 medlemmer. 
 

BREAKING
{{ article.headline }}
0.173|instance-web04