POLONYT Ingen bilklasse er så afgørende som segment B - eller Poloklassen, som de fleste siger. Netop biler i denne størrelse og til denne pris sælger mere end nogle andre, og det er tilmed her, den største vækst er.
Forklaringerne er flere; blandt andet, at det går Danmark, inklusiv bildanmark, bedre, og at mange kunder har konstateret, at vel sælges mikroerne til små priser, men pladsen er oftest lige så mikro.
Endelig nærmest vælter det frem med helt nye biler i klassen; Nissan Micra, Seat Ibiza og snart Ford Fiesta er tre stærke eksempler. Og nu er de første oplysninger om og billeder af den nye udgave af bilen, der lægger navn til klassen her: Volkswagen Polo 2018.
Polo fortsætter den trend, som Micra, Ibiza og Fiesta har lagt: Mere plads, mere sikkerhedsudstyr og meget mere luksus. Det er lige ved, at der slet ikke er mere segment B over de nye segment B-biler - så luksuriøse er de.
Nødbremse er standard
Den nye Polo står på Volkswagens Groups nyeste platform, MQB AO, der i øvrigt havde verdenspremiere på Polos "kusine", Seat Ibiza. Væsentligt længere end den tidligere plus noget bredere. Ifølge de første oplysninger fra Volkswagen-Danmark bliver nødbremse, der både kan se en bil og en fodgænger, standardudstyr på samtlige Poloer. Adaptiv fartpilot er standard på TSI-modellerne allerede fra andet udstyrsniveau, Comfortline, der også har træthedsovervågning.
Polo ’18 har endnu ikke ramt væggen hos Euro NCAP i crashtest; men det må formodes, at den nye udgave vil opnå de maksimale fem stjerner.
Ny platform sikrer også mere plads på bagsædet og et for klassen stort bagagerum - 351 liter. Alt i alt skulle ny Polo være klassens største, siger VW. Tyskerne forsøger hermed at være stærkere overfor især de koreanske konkurrenter, der netop har haft stor plads som et trumfkort.
Som GTI fra dag ét
Den kommende Polos stærkeste kort bliver måske noget helt andet: bilens udstråling og stil plus det faktum, at den i farten - og faktisk også ved et nærmere kig - ligner en Golf. Hele bilens overordnede design og proportioner, og ikke mindst fronten; Golf-look-a-like.
Fra dag et, der altså er til november, kommer den nye Polo også som GTI - med rød kant i grillen og med sæder med ternet betræk er der en direkte linje til Golf GTI. For første gang ser Polo GTI også ud til at kunne køre seriøst hurtigt; med 2,0-liters motor og 200 hestekræfter er der linet op til ikke bare GTI-looks, men også GTI-fart.
Det er da en Golf, der holder der
Den nye VW Polo ligner en Golf til forveksling, og har, på ny og større platform, omtrent plads som i Golf. Så til november strammer konkurrencen yderligere til i segment B.