RALLYTEKNIK Dette her matcher jo formelbilernes Grand Prix’er og sportsvognens mesterskab, for eksempel Le Mans-løbet. For det er verdensmesterskabet i rally. Alligevel sidder tre af mesterskabets bedste kørere lige der på den anden side af bordet; de har køredragterne krænget ned og hænger nærmest skødesløst på plastikstolene; drikker vand og svarer på journalist-spørgsmål. Ja, mener end bare svarer; de fortæller løs, diskuterer med os.
Det er mildest talt mere nede på jorden, VM i rally. Og det på trods af, at der mindst lige så meget på spil: Et officielt verdensmesterskab - ligesom millionerne er på spil for fabrikkerne, blandt dem det nye team i gamet; Toyota.
Bilerne i rally-VM er ens for alle: 1,6-liters, 4-cylindret rækkemotor med turbo. Det er i øvrigt samme regel som i VM for standardvogne og næææsten som i Formel 1; også her er slagvolumen 1,6 liter, men konfigurationen er V6, og ud over turbo er der også elpower i F1.
Toyota fortæller gerne, hvad motoren yder: 380 hk og 425 Nm, altså en hel del mere end sidste år takket været større lysning i indsugningen - hullet er nu 39 mm. Men hvad det så kan omsættes til er en anden sag: Ingen data, ingen kommentarer.
Bedre end Polo WRC
Men hvordan kører bilen så? Her er Toyota faktisk ret så meddelsomme; især køreren til venstre i rækken på den anden side af bordet, finnen Jari-Matti Latvala. Han siger - meget forudsigeligt i øvrigt - at Yarisen er en rigtig god bil, og at den er meget holdbar. Men så stikker han et spadestik dybere: Det er især på de hurtige prøver, Yarisen er god. Underforstået, den er ikke så god på langsomme prøver. "Her har vi en del af lære!" siger han på det der charmerende rally-engelske.
Toyota vil sælge biler på rally
Nyeste team i rally-VM er Toyotas. Japanerne inviterer inden for til løbet på Sardinien, viser beredvilligt bilen og afslører en række detaljer om dens data og køreegenskaber. Vi taler med Toyota Danmark om indflydelse på bilsalget.