23948sdkhjf

Le Mans bød på masser af drama

Dansk sensation og dansk skuffelse. Årets Le Mans var et af de mest begivenhedsrige nogensinde.

MOTORSPORT 2017 udgaven af 24-timersløbet Le Mans vil blive husket som et af de mest dramatiske og begivenhedsrige nogensinde. Den samlede vinder var den Porsche LMP1, som ellers ikke var spået mange chancer på forhånd. Men mest spændende var kampen i GTE-Pro-klassen, hvor Jan Magnussens Corvette førte løbet, indtil den på allersidste omgang blev overhalet af Aston Martin.

Spektakulært var det også, at danske David Heinemeier Hansson og hans LMP2 team endte på en samlet 3. plads i løbet, og dermed blev den første dansker på podiet, siden Top Kristensen vandt løbet for niende gang i 2013.

Det var også et LMP2-hold, der blev toer, og det skyldes endnu et mareridtsagtigt løb for forhåndsfavoritterne fra Toyota. Det japanske LMP1-team havde ellers imponeret i såvel kvalifikation som træning, hvor bil nr. 7 blandt andet havde sat banerekord.

Men akkurat som sidste år, hvor den førende Toyota gik i stå blot fem minutter før løbet blev flaget af, måtte det japanske fabrikshold igen konstatere, at holdbarhed vinder over hastighed.

Kort efter midnat natten til søndag mistede Toyota nummer 7 kraft og måtte snegle sig af sted ude på banen. Uheldet opstod lige efter pitlane, så den japanske kører Kobayashi havde næsten alle 13,6 kilometer tilbage inden han nåede pitten. Kort tid efter fik Toyota nummer 9 en punktering på venstre baghjul. Begge Toyota’er måtte derfor udgå.

Det lignede derfor en ren walk-over for Porsche nr. 1, som i timerne efter Toyotas dobbelte uheld lagde afstand alle de øvrige biler og var hele 12 omgange foran, da der manglede små fire timer af løbet.

Læs også: Lewis Hamilton vinder fjerde Formel 1-grandprix på stribe

Imidlertid lavede Porschen, hvad man kunne kalde en "Toyota" og gik i stå. På det tidspunkt lå den anden Porsche LMP1 langt tilbage i feltet, og faktisk førte David Heinemeier Hansson og hans LMP2 team en overgang løbet.

Men med sikker kørsel og forskånet for yderligere uheld kunne de tre Porsche-kørere, tyske Timo Bernhard samt de to newzealændere Brendon Hartley og Earl Bamber kører den samlede sejr hjem. Det var Porsches tredje sejr i træk.

Uheldige danskere

Men tilbage til danskerne og den højspændte rivalisering i GTE-Pro klassen. Michael Christensen kørte i de små morgentimer sin Porsche nummer 92 af banen og udgik kort efter. Bilen lå ellers på det tidspunkt på en førsteplads.

Søndag morgen gik det atter galt i en danskerbil, da Aston Martin nummer 95 med Marco Sørensen og Nicki Thiim på holdet fik slukket sin drøm om en Le Mans-sejr, da teamets tredjekører, Richie Stanaway, kørte bilen af banen og ind i barrieren. Bilen lå på det tidspunkt nummer to GTE Pro-klassen, men skaderne på bilen var så omfattende, at teamet sluttede på en niende plads.

Jan Magnussens Corvette-team førte i sin klasse løbet indtil allersidste omgang, hvor et hæsblæsende ræs mellem den gule Corvette og den grønne Aston Martin udspillede sig i løbets sidste time.

Læs også: Hvor kører motorsporten hen i 2019?

Desværre – set med danske briller – formåede Aston Martin på løbets allersidste omgang at overhale Corvette nr. 63,. der havde tredjekøreren Jordan Taylor bag rattet, som ellers havde holdt stand under flere overhalingsforsøg. Men en tur i sandet og en efterfølgende punktering gjorde det umuligt at holde førstepladsen, og bilen endte ende på klassens tredjeplads.

Også for Christina Nielsen og hendes Ferrari-team blev løbet en kolossal skuffelse. Bilen var mere eller mindre selvforskyldt forfulgt af uheld og holdet endte på 11. pladsen i GTE-Am-klassen.

Et stort plaster på såret var det dog, at IT-millionæren David Heinemeier Hansson leverede en kæmpepræstation sammen med resten af Vaillante Rebellion-holdet, at endte som toer i LMP2 klassen efter holdet fra Jackie Chan DC Racing. Og lyder navnet Jackie Chan bekendt, er det fordi han ellers er berømt som den kinesiske actionkomedieskuespiller, men altså nu også er holdejer.

Mere om: Le Mans | Motorsport


Hold dig opdateret med Motor-magasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Kommentarer

Ernst Løgstrup
Hvordan kan man lave sådan en artikel uden at omtale "Christine et eller andet "?Mvh. Ernst L.

Allan Bauer
Hej Ernst L.
Det var af pladshensyn, men på din foranledning har jeg nu tilføjet, at hun endte på en skuffende 11. plads.
mvh
Allan Bauer

Skriv kommentar
Forsiden lige nu
Plus

Jysk leverandør har fundet en guldåre i moderne værksteder

Flex1One i Brørup har succes med at give værksteder et klinisk look.

Plus

Danskerne i Paris

Lars Løkke Rasmussen havde jo næsten held til at lave Paris Motor Show om til sit eget elbils-show. Men Paris viser også en lang række biler, der rammer dansk bilsalg her og nu. Her er ni af de vigtigste danskernyheder.

Plus

Autobutler opnår tysk hæder

Bilbasen inspirerer bilforhandlerne

Brødre nomineret til pris

Nyhedsbrev

Online Avis Arkiv

Kopi-kofangere viser deres sande ansigt

Plus

Konkurser i september

Så denne måneds konkurser i den danske autobranche.

Plus

To konkurrerende bilhuse i nyt lak-partnerskab

Plus

Bilinfo zoomer ind på salg og marketing

Kunsten er jo at gøre markedsføringen af den enkelte bil så omkostningseffektivt som muligt. For at opnå det, skifter Bilinfo spor. Fra at ville det hele stiller vi nu skarpt på digital markedsføring og salg som Mr. Bilinfo, Nikolaj Gjeding Larsen udtrykker det.

Du holder da weekend-åbent?

AD Danmark finder afløsere for topchef

Grossisten AD Danmark skifter ud i ledelsen i forbindelse med afgangen af deres salgs- og konceptchef

Kodesprog for farve-kultur

Plus

Stort opkøb på termostat-markedet

Prisbillige biler presser delebilerner

Ajour med den danske autobranche

Plus

Ny problemknuser er klar på nettet 24/7

Plus

Topchef stopper hos AD Danmark

Tidligere FTZ-chef er også fortid i AD Danmark.

Pava udvider i Birkerød

Alternativ dobbeltmaskine til aircon

Plus

Her er favoritterne til Årets Bil i Danmark

Finalefeltet til den vigtigste af samtlige årets bil-kåringer er klar med to elbiler. Men har bilerne på strøm en ærlig chance?

Stenhøj løfter sig til rekord

Dansk producent opnår det bedste resultat i virksomhedens 100 års historie.

Brandudslag i august årsag til dyk

Plus

S angriber Løkkes klimaplan

Plus

Ekstra kraftigt batteriværktøj på messe

Handsker helt ud til finger­spidserne

Smart! Kodning sker via nettet

Biløkonomer på offroad med Scania

Også de nye biler er på vej til dansk rally

Dieselgate
Domstol i München giver Audi milliardbøde for dieselsnyd

Dieselgate
Myndigheder undersøger Opel for snyd med bilers software

AR-brillen flytter ind på værkstedet

Plus

Derfor er der mere rust på elbil-bremser

De fire vigtigste svejsetendenser i autobranchen

Vraget McLaren-kører skifter Formel 1 ud med Formel E

Dansk kemi skal rense moderne motorer

Indland: De vigtigste autonyheder

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Dansk Procesventilation har færdiggjort endnu en olietågeløsning hos Lem Beslagfabrik

Din logistik specialist i Danmark

Den komfortable crossover

Integrede solceller i tag, facade og glaspartier - på Building Green I Forum

EffiMat automatiserer onlinebutikkernes lagre

Hvad er det, de har proppet i forenden?

Remus udstødning til ny M5

Franske turbokræfter i Nissan Qashqai

Tillykke til bilhuset Elmer med deres nye bilvaskemaskine

Dansk Procesventilation har færdiggjort udsugning og filtrering af svejserøg & slibestøv hos CL Smed

Logistik for e-handlere

Dansk Procesventilation har færdiggjort projekt med olietågeudsugning fra CNC-maskine

Aunsbjerg viser vejen med lagerrobotter

Biltorvet runder 700 biltest

Ny medarbejder søges!

Shell EcoPack sikrer dig nem opfyldning og opbevaring af motorolie

Nyt VW bilindretnings katalog - 64 41 44 18

Solceller i glas - facader og glaspartier

Dansk udviklet it-system sætter en stopper for snyd for op imod 75 milliarder kr.

Nyt Toyota bilindretnings katalog - 64 41 44 18

WEICONLOCK® Anaerobe Lime og Tætningsprodukter

Tjen 240 millioner

Førsteklasses kvalitet siden 1888: Nu med et nyt udseende

Nyt Renault bilindretnings katalog - 64 41 44 18

Nyt Peugeot bilindretnings katalog - 64 41 44 18

Send til en kollega

0.358