REFORMSNAK Fremover skal autobranchen helt store aktører vende sig til, at Aalborg bliver den nye automotive hovedstad. Det er konsekvensen af regeringens reform af Skat, der deles op i syv styrelser. En af dem kommer til at hedder Motorstyrelsen, og den får hovedkontor i Aalborg. Hertil placerer man underafdelinger i Høje Taastrup, Odense og Aarhus.
Hos AutoBranchen Danmark er man i første omgang positiv over for reformen af Skat, også når det kommer til auto-området. Lisa Ramlow, der er kommunikationschef hos AutoBranchen Danmark:
- Vi håber selvfølgelig, at vi i forlængelse af reformen kan opretholde det gode samarbejde, vi har med de nuværende ansatte i Skat på motorområdet, siger Lisa Ramlow og tilføjer:
- Man kan altid frygte for, om man kan fastholde det knowhow, man har i dag på området, når man flytter rundt. Men vi stoler selvfølgelig på, at forarbejdet er gjort godt, når Motorstyrelsen fremover skal have hovedkontor i Aalborg.
Konkret kommer mellem 250 og 300 ansatte til at koncentrere sig om ’korrekt, effektiv og enkel registrering, værdifastsættelse og afgiftsberegning af motorkøretøjer i Danmark’, som Skatteministeriet formulerer det.
Motorstyrelsen får desuden ansvaret for at sikre, at reglerne i autobranchen overholdes gennem tilsyn og målrettet kontrol. Styrelsen får hertil ansvaret for administration af Motorregistreret og udlevering af nummerplader.
Et stort men
For BilBranchen DI og direktør Thomas Møller Sørensen er flytningen som udgangspunkt også godt nyt.
- Umiddelbart er det glædeligt, at man vil man gå efter specialisering på området for biler. Vi har desværre i de senere år oplevet, at store omrokeringer i Skat har medført, at vi lidt for ofte har mødt ansatte i Skat med meget begrænset kendskab til branchen. Det kan man håbe på bliver ændret med den her reform, siger Thomas Møller Sørensen og følger op:
- Jeg kan dog ikke lade være med at tænke på, hvorfor der er behov for at ansætte op mod 300 mennesker, som især skal udføre kontrolarbejde. Vi mener stadig, at en teknisk baseret afgift på biler kunne medføre en kraftig reduktion af antallet af mennesker, som skal sidde med de komplekse beregninger. Hvis vi havde et tekniskbaseret afgiftssystem, var man ude over mange problemer. Blandt andet diskussion om refusion i forhold til leasingbiler. Og øvrige tvivlsspørgsmål, der, på grund af kompleksiteten, opstår hele tiden.
Hos De Danske Bilimportører er direktør Gunni Mikkelsen enig med Thomas Møller Sørensen.
- Vi ser frem til en god konstruktiv dialog, og vi håber at man vil se positivt på branchens ønsker til en revision af de nuværende regler - med en omlægning til det vi i mange år har ønsket os, de tekniske afgifter. Med et sådant koncept ville man afgjort kunne gøre administrationen mere enkel samtidig med at man kan sikre en større udbredelse af mere miljørigtige og sikre biler. Samtidig vil tekniske afgifter enkelt gøre op med den seneste tids meget omtalte: forskellig afgift på den samme bil, siger Gunni Mikkelsen.
Reform af Skat tiltaler auto-branchefolk
Gennemgribende ændring af Skat og oprettelse af Motorstyrelsen i Aalborg med fokus på køretøjer får pæn modtagelse af autobrancheforeninger.