TEST: Ny Nissan Micra. Med ny 3-cylindret motor, godt med førerassistenter og nyt karrosseri som i helt nyt. Med startpris fra 139.900 kroner.
Vi så den nye japanske mini for første gang sidste efterår og blev imponeret over dens udstråling. Men afgørende for minier er, som for stort set alle andre biler; hvad bliver prisen?
Allerede dengang sagde Nissan-Danmarks PR-ansvarlige, Ann Strøby sådan her:
"Den nye Micra skal selvfølgelig prissættes rigtigt." Et svar, der kan pege i mange retninger, men vi hørte det som "fra 140.000 kroner" Og netop 140.000 kroner minus en hund er startprisen på den nye japaner. Dermed er startprisen lige en anelse højere end Kia Rio (fra 129.9099 kroner) og noget højere end Yaris, der koster fra 125.990 kroner for femdørs version. To andre tætte konkurrenter er den kommende Volkswagen Polo og ligeledes kommende Ford Fiesta - deres priser kender vi endnu ikke.
Mest iøjnefaldende er Micras design. Smag og behag kan ikke diskuteres, men vi melder ud og siger: Micra 2017 er på alle måder veldesignet. Og det selv om bagsædepladsen kunne være større - som den er i for eksempel den direkte konkurrent målt på pris, Kia Rio.
Største trumfkort er dog bilens køreegenskaber. Ordet "dynamiske" er det helt rigtige. Præcis styring, passende balance; skarp og god. Og med en affjedring, der bestemt er fast, men aldrig føles hård. Dét er godt ramt af de japanske undervogns-ingeniører og -testkørere.
Ny 3-cylindret turbo
Under frontklappen er der nye motorer: Først og fremmest 3-cylindret 0,9-liters turbomotor, der yder 90 hestekræfter. Dermed er Nissan med på den motorformel, som først Ford og dernæst blandt andre Opel og Volkswagen-familien har gjort til det sikre valg: Lille 3-cylindret turbo er opskriften, der sikrer lavt forbrug og høj effekt. Nissan-motoren er altså 0,1 liter mindre end de fleste, og det mærkes - den er mindre villig på den første gas.
Men det, der måske for alvor gør Nissan Micra 2017 til en af de vigtigste bilnyheder i det kommende år, er sikkerhedspakken. Først og fremmest nødbremse, der både kan se en bil og fodgængere. Dertil advarsel mod at ryge uden for kørebanen, både med en advarende lyd og med justering af retningen på bremserne. Ydermere skiltegenkendelse og langt lys, der ikke blænder. Alt sammen i alle versionerne.
Hold op, den er god, men for dyr?
Gammel og ny Micra - bortset fra, at begge har fire hjul og kaldes for bil, har de intet til fælles. Den nye ser godt ud, den styrer glimrende, den har den mest moderne motor. Kan det overhovedet gå galt?