ELGTEST Testkørerne på det svenske bilblad Teknikens Värld er blandt de få, der fortsat gennemfører den såkaldte "elgtest" med nye biler. Testøvelsen, der skal vise, hvor godt eller hvor skidt en bil kan undvige, hvis der pludseligt er en forhindring foran; typisk at køen på motorvejen standser så brat op, at man ikke kan nå at bremse - kun undvige. Eller at en tonstung elg løber ud foran bilen. En ekstrem situation; men netop dér skal bilen hjælpe sin fører til at komme fra situationen uden knubs. Eller det, der er værre.
Elgtesten, udført af Teknikens Värld, blev verdensberømt, da en af bladets testkørere, Robert Collin, væltede med en Mercedes A-Klasse i 1997. En hændelse, der førte til, at alle A-Klasser blev tilbagekaldt og først frigivet igen, da Mercedes havde bygget ESC ind i bilmodellen. Dermed fik ESC-systemet - eller ESP, som vi sagde den gang - sit egentlige gennembrud, også i billigere biler. Og i dag har alle biler jo systemet, der kan forhindre, eller i hvert fald mindske, udskridninger.
Men selv med ESC er der fortsat grund til at gennemføre elgtesten, argumenterer det svenske blad. Og testen viser da også løbende, at der er stor forskel på, hvordan bilerne opfører sig. Nogle skrider ud - ikke meget, men de skrider ud. Nogle gør det ved lav hastighed; andre ved noget højere.
Men ESC kan også gribe så hårdt ind, at bilen mister sin stabilitet, som den seneste Toyota Hilux gjorde det under testen. Faktisk rejste den japanske pickup-truck sig højt op på to hjul; og kun lynhurtig kontrastyring af testkøreren forhindrede, at bilen rullede rundt.
Toyota reagerede ved at indkalde sig selv til gennemgang af testen med de svenske testkørere. Nu er bilens ESC-system ændret, så bilen, med den nye software, kan køre gennem elgtesten med alle fire hjul plantet i asfalten.
Alle Toyota Hilux i Europa - og altså også Danmark - er produceret på fabrikken i Sydafrika. Derfor er de ændringer, der er foretaget i ESC-systemet, også gældende for de biler, der sælges i Danmark.
Svenskerne på kant med ny Toyota Hilux
Testkørere i den såkaldte elgtest væltede næsten med Toyota pickup-truck. Japanerne har nu ændret bilens ESC-system, så den klarer testen uden problemer.