PORTRÆT "Registreringsafgiften skal sænkes og omlægges. Det er ikke rimeligt, at man skal betale for tre biler, hver gang man køber én."
Ovenstående citat kommer fra Gitte Seeberg og stammer helt tilbage fra 2004, hvor Gitte Seeberg var konservativ spidskandidat til det kommende EU-parlamentsvalg.
I de 13 år, der er gået, er der ikke sket meget med registreringsafgiften, men Gitte Seeberg har været vidt omkring. Motor-magasinet fik en snak med hende, nu hvor hun skal stå i spidsen for AutoBranchen Danmark.
Den nu 56-årige Gitte Seeberg trådte ind i offentlighedens lys, da hun som uddannet jurist med egen advokatforretning i 1994 blev valgt ind i Folketinget for de Konservative - i øvrigt samtidig med Lene Espersen og Henriette Kjær, hvilket gav de tre kvinder det lidet flatterende tilnavn Kylle, Pylle og Rylle.
I Folketinget opnåede hun flere tunge ordførerskaber, blandt andet skatte-, finans- og udenrigsordførerposten. I 2004 bragede hun ind i EU-parlamentet som Konservativ spidskandidat med 125.000 personlige stemmer. Alligevel blev hun ikke valgperioden ud. Med den berømte sætning "nok er nok" vendte hun tilbage til Danmark og dansk politik for, sammen med de radikale afhoppere Anders Samuelsen og Naser Khader, at stifte partiet Ny Alliance.
Partiet fik et uventet ringe valg i 2007, og ganske kort tid efter fik Gitte Seeberg atter nok og forlod partiet og politik i det hele taget og blev efterfølgende generalsekretær for WWF Verdensnaturfonden. Her var hun indtil juni sidste år.
Elsker biler
- Jeg erkender, at AutoBranchen Danmark er en helt anden boldgade. WWF Verdensnaturfonden er en NGO, AutoBranchen Danmark er en interesseorganisation. Men i begge tilfælde handler det om at gøre en forskel og gøre sin indflydelse gældende, og autobranchen ligger godt til mig. Jeg har som konservativ skatte- og finansordfører talt dunder mod bilbeskatning og har i øvrigt altid holdt meget af biler.
Hun tilføjer, at direktørjobbet i AutoBranchen Danmark er som skabt til hende.
- Jeg har altid interesseret mig for biler, og jeg brænder for at have et job, hvor jeg arbejder med en sag, som jeg virkelig interesserer mig for. Og hvor jeg ikke mindst kan gøre en forskel. Det har jeg gjort gennem mit arbejde som advokat, politiker og generalsekretær. Nu er opgaven at lægge alle kræfter i arbejdet for AutoBranchen Danmark, som med ca. 1400 medlemmer, der beskæftiger omkring 20.000 medarbejdere, er en meget vigtig organisation. Og jeg kan næsten ikke vente med at komme i gang, fortæller Gitte Seeberg, og fortsætter:
- Som politiker har jeg tidligere beskæftiget mig med området, ikke mindst med bilbeskatning, hvor jeg har udarbejdet oplæg til omlægning af hele afgiftssystemet. Nu glæder jeg mig til at lære alle autobranchens mærkesager, medlemmer og samarbejdspartnere godt at kende, så jeg kan tegne og repræsentere branchen på bedste vis.
En branche i forandring
Gitte Seeberg har da også fulgt med i den igangværende debat om de leasingfinter, som bilimportører og deres tilknyttede forhandlere og leasingselskaber benytter sig af.
- Der er svært at forestille sig, at den slags kan lade sig gøre. Men det viser, at tiden efterhånden er løbet fra registreringsafgiften i sin nuværende form. Det så vi også i forbindelse med de hovsa-løsninger, elbilerne har været ramt af.
- Problemet med registreringsafgiften er, at den genererer et stort overskud i statskassen, som ingen i regeringen vil undvære. Dertil kommer, at en masse bilejere kommer i klemme, hvis man foretager en drastisk omlægning. Men jeg tror på, at der fremover i højere grad bliver en beskatning på brugen af bilen fremfor som i dag af selve købet.
I det hele taget ser Gitte Seeberg autobranchen som en af de allermest spændende i øjeblikket. En branche, hvor ordet disruption virkelig giver mening:
- Der sker så mange nye trends og innovationer inden for branchen. Selvkørende biler, nye transport- og købsvaner, helt nye teknologier biler proppet med elektronik som i stadig højere grad bliver en konkurrenceparameter.
Byder velkommen på Bornholm
Gitte Seeberg er udmærket klar over, at den organisation, hun fra 1. august skal være direktør for, er meget andet end bilbeskatning og bilforhandlere.
- Der er autolakerere, genoprettere og masser af værksteder, så jeg har rigeligt at sætte mig ind i. Men et spørgsmål som reparationsgrænsen bør der fortsat være fokus på. Den bør selvsagt være så høj som muligt, både af hensyn til miljøet og af hensyn til danske arbejdspladser.
Officielt starter Gitte Seeberg i jobbet den 1. august, men den nye direktør vil allerede på Folkemødet på Bornholm midt i juni være at finde hos AutoBranchen Danmark, hvor hun gerne stiller op til en snak om branchens vilkår og repræsenterer organisationen i flere debatter.
Indtil da vil Gitte Seeberg nyde ferien og overveje, hvilken bil der skal erstatte hendes nuværende Fiat 500 og som skal transportere hende rundt i landet og besøge de omkring 1400 medlemsvirksomheder.
En fuldblodspolitiker i direktørstolen
Gitte Seeberg er fra 1. august ny direktør i AutoBranchen Danmark. Hun er en erfaren politiker med fokus på miljø - og biler.