DÆKDEBAT Michelins forslag om at man kører dækkene ned til 1,6 mm i stedet for 3,0 mm, som det hidtil er blevet anbefalet, har udløst en lang række spørgsmål. For eksempel hvem, der skal teste slidte dæk.
Franskmændene understreger nemlig, at der kan være stor forskel på dæks evner, når de er nye og når de er brugte - og at der ikke er nogen nødvendig sammenhæng mellem dækkenes evne til at stå fast, når de er nye, og når de er slidte. Dette fører frem til, at der skal foretages test af dækkene, når de er brugte - en test, der for troværdighedens skyld bør foretages af en uvildig part. Dette kunne for eksempel være FDMs store tyske søsterorganisation ADAC, der i forvejen gennemfører en af de mest troværdige sammenligninger af nye dæk i samarbejde med europæiske bilistforeninger.
Vil ADAC løfte opgaven at teste slidte dæk? FDM’s tekniske redaktør, Søren W. Rasmussen, der repræsenterer ADAC, forklarer:
- Ja, ADAC kunne tage godt opgaven. Emnet er med på næste møde i arbejdsgruppen, der kører ADAC’s dæktest. Her vil hele Michelins idé blive drøftet, og her vil også første skridt i retning mod en beslutning blive taget. Men der er ikke udsigt til, at beslutningen vil blive taget med det samme.
MOTOR-MAGASINET: Hvad er din personlige holdning; du er jo dansk repræsentant for ADAC’s dæktest.
- Jeg synes, det vil være interessant at få afklaret forskellen på forskellige dæks egenskaber som slidte. Jeg kan godt forstå Michelins pointe. Men omvendt: Der er jo stor forskel på det enkelte dæk, når det er nyt og brugt. Vi hos ADAC, og dermed FDM, lægger stor vægt på, hvordan dækkene står fast ved aquaplaning, og netop det vil vi gerne undersøge nærmere, siger Søren W. Rasmussen.
En anden organisation, der kunne løfte opgaven at teste og sammenligne slidte dæk, er tyske TÜV. Ville TÜV efter FDM’s holdning kunne levere et troværdigt resultat? Herom er Søren W. Rasmussen ikke i tvivl:
- Ja, det kunne TÜV bestemt - vi anvender også TÜV. Men et problem er jo, at TÜV ikke foretager målinger på egen hånd; organisationens målinger betales af den, der bestiller den.
Hvem skal teste slidte dæk?
Michelins forslag om at slide dæk ned til 1,6 mm udløser en lang række spørgsmål - for eksempel hvem der skal teste dæks evner, når de er slidt ned. En oplagt organisation er tyske ADAC.