UDDANNELSE Vi har i autoskadebranchen generelt udfordringer med at tillokke unge mennesker, der ønsker en uddannelse inden for lak og karrosseri. Fagene er teknisk i rivende udvikling, og der er et stort behov for arbejdskraft, som allerede i dag er svært at finde.
Der er dog fremskridt på karrosseriområdet efter at både Håndværksrådet, forskellige brancheorganisationer, Dansk Metal og Industriens Uddannelse har sat turbo på faget. I denne forbindelse skal der også udtales en stor ros til Teknisk Skole Silkeborg med deres synlige markedsføring på Facebook.
Men det er ikke blevet nemmere for autolakererfaget, nu hvor 3-partsforhandlingerne ikke hverken har sat autolakerer på fordelslisten eller at faget fik en dimensionering. Årsagen til dette findes. At uddanne sig som håndværker har i mange år været mindre tiltrækkende for de unge, der hellere vil på gymnasium, vel understøttet af folkeskolelærerne og moren hjemme. Godt nok er der sket en del med at skabe fokus på erhvervsuddannelser, men grobunden skal også være i orden, for at for eksempel faget autolakerer kan tiltrække unge, samt give mestrene foranledning til at tage et ungt menneske ind i virksomheden, for at bibringe vedkommende fagets fortræffeligheder og skabe en forståelse for dagligdagen.
For at få tilgang til autolakerer uddannelsen behøves der nu en underskreven uddannelsesaftale, uden at mesteren kan lade den unge gå i virksomheden, for at se hinanden an. Alle ved, at kemi er en vigtig faktor for at få succes i uddannelsen. Afbrudte uddannelsesforløb på grund af konflikter mellem lærlingen og mester findes der mange af.
Svær økonomisk balance
Frygten findes nu, at uddannelsen ikke længere kan bæres økonomisk. Forventninger til en reduktion på op til 66 procent af lærlinge er ikke urealistisk, hvilket kan i værste fald lukke uddannelsen helt. Vi må huske på, at skolerne også har deres kamp med økonomien, for at få tingene til at hænge sammen.
Og en dygtig lærer skal også have en rimelig betaling for at levere varen, samt skal der købes tidssvarende materiale og besøges kurser for at holde viden på skolen opdateret. Man hører jo ganske tit at materiel og viden ikke er tidssvarende. Skolens økonomi er afhængig af antal lærlinge, og når antallet falder, falder økonomien tilsvarende.
Forsikringsselskaberne og rabatracet i branchen har også bidraget væsentligt til at økonomien ude hos autolakererne er blevet væsentligt mindre. Indtjening, indtjening, indtjening er hovedfokus, hvilket må anses som en meget kortfristet strategi. Hvis dette fortsætter, vil der være et større behov for at importere udenlandsk arbejdskraft, som det flere steder er allerede sket. Dermed er den nedadgående spiral sat i gang uden stor chance for at blive stoppet.
Men, der er fortsat mulighed for at få rettet op på situationen. Dette kræver bare at alle involverede parter sætter sig sammen og finder en løsning uden politisk fnidder og magtkampe. Vi er nødsaget til at stå sammen for at sikre, at faget kan fortsætte i mange år endnu.
Thomas Krebs, direktør SKAD, Generalsekretær AIRC Int.
Debat: Er uddannelsen autolakerer snart fortid?
Fremtiden sprøjtes langt fra med positive bevægelser af denne debattør. Igen er sammenhold en del af skjoldet.